SB Seating väljer Litium för ny e-handel

Norska miljardkoncernen Scandinavian Business Seating tillverkar och säljer designstolar till privata och offentliga kontorsmiljöer. Nu tar de steget att sälja produkterna online till sina återförsäljare och satsar på e-handel baserad på Litium Studio.

Scandinavian Business Seating har 480 anställda med tillverkning i Norge och Sverige samt ytterligare säljkontor i Danmark, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Frankrike och Singapore. Nu vill de stärka försäljningen av deras tre varumärken; HÅG, RH och RBM, på samtliga marknader och satsar på en ny e-handelslösning utvecklad på Litium B2B Accelerator.

– Med Litium Studio kan vi förverkliga vår digitala strategi och öka servicen till våra återförsäljare. I ett och samma system kan vi nu hantera både webbplatser och återförsäljarportaler för alla varumärken och marknader. Detta tillsammans med funktionerna för en effektivare produkthantering var avgörande för valet av e-handelsplattform.  En annan fördel är den färdiga Acceleratorn som minskar tid och kostnad i projektet och bidrar med mycket best practice direkt från start, säger John-Birger Tronsaune, VP IT Operations & Development på SB Seating.

Den nya e-handeln utvecklas i nära samarbete med Litiums e-handelspartner iStone Xplore och beräknas vara klar för lansering till sommaren.

– Med Litium Accelerator kan vi snabbt och kostnadseffektivt lansera nya e-handelsplatser med smart funktionalitet och best practice som direkt kommer kunderna tillgodo. Vår excellenta partner iStone Xplore kan förädla e-handelslösningen vidare från en betydligt högre kvalitetsnivå och kan fokusera på att optimera lösningen för SB Seatings verkliga konkurrensfördelar istället för att lägga tid på den mest grundläggande utvecklingen, säger Henrik Lundin, Produktchef på Litium.

– iStones kombinerade kompetens inom e-handel, PIM, ERP och integration skapar en unik möjlighet att erbjuda SB Seating en helhetslösning tillsammans med Litium. Kombinerat med Litiums Accelerator, som erbjuder en helt oöverträffad time-to-market för avancerad e-handel, så ger det oss alla förutsättningar att leva upp till de höga affärskrav som ställs på lösningen, säger Andreas Olldén, VD för iStone Xplore.

För mer information, vänligen kontakta:

Henrik Lundin, Produktchef Litium, 070-973 41 31, henrik.lundin@litium.se
Lisa Jalkner, Marknadschef Litium, 070-927 41 57, lisa.jalkner@litium.se