Benjamin Andrésen framför en Case

Andresén säljer tyngre på het göteborgsmarknad

Hos Andrésen på Hisingen märker man av att alla infrastrukturprojekten i Göteborg går på högvarv och in i ett avgörande skede.
– Efterfrågan har gått mot allt tyngre maskiner, nu efterfrågas mest 20-30-tons grävmaskiner, säger Benjamin Andrésen.
I höst ställer Andrésen Maskin ut på Entreprenad Live.

För att börja med att reda ut det här med namnet.
Trots att både Benjamin Andrésen och hans pappa Göran jobbar i företaget så är det inte familjen Andrésen som äger företaget.

– Min pappa startade företaget 1986 men sålde det 2007 till Staffan Lindén. Men vi jobbar bägge kvar i företaget. Vi delar till och med rum och det går alldeles utmärkt, säger Benjamin Andrésen.

Företaget sålde till en början Massey Ferguson i Sverige men också under en tid JCB och New Holland.
I slutet av 2010-talet skedde det stora förändringar på marknaden och Andrésen började i stället sälja Case, Dosan och Atlas Copco.
– Massey Ferguson har hängt med i alla år och de säljer vi fortfarande.

Andrésen har huvudkontor i Uddevalla men i Göteborg ligger företagets lokaler mitt på Hisingen, med eget demonstrationsområde och företaget är granne med flera andra entreprenadföretag.
– Vi har ett otroligt läge som många är avundsjuka på, säger Benjamin Andrésen.

Företaget delar lokaler med Hüllert som säljer teleskoplastare och Huddig Försäljning Syd AB
(Grävlastarbolaget) som säljer Huddig.
– Vi brukar skämtsamt kalla oss för Göteborgs Maskinvaruhus.

När det gäller service och underhåll så har Andrésen i Göteborg en helt egen och ovanlig lösning.
– Service och underhåll för oss, Hüllert och Grävlastarbolaget sköts av Steens T&E som också sitter i samma hus.
– Vi har sålt all eftermarknad till dem och det fungerar utmärkt.

När det gäller Andrésens kontor i Uddevalla så fungerar det mer traditionellt med egen reparationsverkstad på plats.

Andrésen säljer också begagnat.
– Men nästan allt begagnat säljs från vårt kontor i Uddevalla. I Göteborg är kraven så stränga på miljöteknik i motorerna att entreprenörerna är tvingade att ha senaste modell. För entreprenörer som inte kör i tätorter kan det fortfarande fungera med lite äldre maskiner.
– Våra kunder är framförallt enmans eller tvåmansföretagare som kanske har en eller två maskiner. Vi har ofta sålt maskiner till dem i många år och har starka relationer.