Bra med folk i dag men brist i framtiden

Bra med folk i dag men brist i framtiden

Ingen brist nu –
men det kommer det förmodligen att bli.
Så kan man sammanfatta Peabs bedömning av tillgången på arbetskraft och maskiner i vid byggandet av Marieholmsförbindelsen.

Förutom Marieholmsförbindelsen så kommer det i Göteborgsregionen inom de närmsta åren att dra igång många stora infrastrukturprojekt, som Västlänken och Hisingsbron, för att bara nämna några.

Inom branschen har det funnits oro för att det ska uppstå brist på utbildad arbetskraft, berättade Andreas Brendinger, regionchef för Sveriges Byggindustrier Väst för Entreprenad Live för några veckor sedan. Detta har lett till att både Chalmers och Yrkeshögskolan nu kommer att öka sina utbildningsinsatser.
– Vi ser att på sikt kan det komma att bli problem även om vi just nu inte har sådana svårigheter, säger Roger Westberg, personalchef på Peabs anläggningsverksamhet i Göteborg.

Peab ansvarar för byggandet av trafikplats Marieholm – en del av det komplexa byggandet av nya Marieholmsförbindelsen, en order värd drygt 300 miljoner kronor. Förutom trafikplatsen så kommer Marieholmssatsningen även att omfatta en ny järnvägsbro och en ny vägtunnel under Göta älv (se Trafikverkets video här).

I dag har Peab 25-30 personer som arbetar med projektet. Men när projektet går för fullt kommer det att sysselsätta ett hundratal.
– Vissa funktioner är det brist på redan nu, som till exempel duktiga projektledare, säger Roger Westberg.

Mycket av arbetet görs av underentreprenörer.
– Hittills har vi inte haft problem att få tag i underentreprenörer, men jag skulle tro att situationen är likartad för dem.

Skanska har tilldelats entreprenaden för järnvägsbron Södra Marieholmsbron och Trafikverkets projektledare Kjell Hermansson, delar Peabs bild av läget:
– Hittills har vi inte haft någon brist på folk och maskiner, säger han.

På Marieholmsbron arbetar just nu ett 40-tal yrkesarbetare och ungefär lika många arbetar med projektering.
– Vi kommer att vara som flest nästa år, då upp emot 300 personer kommer att arbeta med bron.

Bron ska vara klar och öppna för trafik i slutet av 2016.
– Det är inte så lång tid kvar, säger Kjell Hermansson.