Björn Carlsson, den ena delen av brödraduon som driver Carlsson & Co i Falkenberg. Han är synskadad men med bra planering klarar han det mesta.

Brödraduon som är starka både hemmavid och runt om i landet

– Vi är ”uppväxta i ett industriområde”. Pappa drev en liknande verksamhet så det var naturligt för oss två bröder att fortsätta. Det berättar Björn som tillsammans med sin yngre bror Magnus driver Carlsson & Co i Falkenberg.

Den 27 och 28 april firar företaget 25 årsjubileum med Öppet Hus i de nybyggda lokalerna och i höst ställer man ut på Entreprenad Live.

Och även om pappan, Sune C, i dag är pensionär så kommer han ofta ner och hjälper sina söner i verksamheten.
– Till en början sålde vi skylift, precis som vår pappa hade gjort och även om skylift fortfarande är en viktigt produkt så har vi i dag betydligt bredare sortiment.

Uthyrningsbolagen är stora kunder hos Carlsson & Co och det är deras efterfrågan som delvis kommit att styra inriktningen på företaget.
– Vi är väl lite gammalmodiga och håller fast vid samma varumärke år efter år. Men för oss är kundernas förtroende mycket viktigt.

Carlsson & Co saluför tre skyliftar: Denka Lift, Easy Lift och Europelift.
Företaget förknippas annars i dag kanske mest med den italienska larvgående minidumpern Messersi som Carlsson & Co har varit generalagent för sedan 1995.
Företaget är också återförsäljare av Ausa, en spansk hjulgående minidumper och den holländska minilastaren
Giant.
– Lite av en slump blev vi också generalagent för betongblandaren Baron, en produkt som går riktigt bra.

Även om Carlsson & Co säljer dessa maskiner över hela landet så är man också starkt förankrad på sin hemmamarknad i Falkenberg.
– Inte minst genom släpen vi säljer. Det är stora maskintrailers men också vanliga släp för att ha hemma vid villan. Hallänningarna köper dem här och sen kommer de också hit för att få dem lagade och servade.
– Vi ligger intill Bilprovningen och vi brukar skoja om att det är bästa inkastaren.

Flytten till nya lokaler för drygt två år sedan var ett stort steg för företaget.
– Vi är mycket nöjda med våra nya lokaler, inte minst med vår nya moderna verkstad. Det har blivit ett lyft för hela företaget.
– Solen är vår bästa försäljare, nu när det blir vår ska alla maskiner fram eller det ska köpas nytt.

Inte så sällan vägrar skyliftarna gå igång när de plockas fram efter vinterförvaringen.
– Då ringer man till oss och ofta kan vi lösa det per telefon. Eller så blir det affär och man köper nytt.

Företaget var tidiga med internet och har en egen web-shop Maskinshop.se.
– Min pappa brukade ställa ut en maskin längs gamla E6 och på eftermiddagen var den såld och inte minst i början fungerade internet och Blocket på samma sätt.

Björn Carlsson är synskadad och ser bara 5-7 procent på sina ögon.
– Jag har ju varit synskadad i trettio år så jag har lärt mig leva med det, berättar han.
– Man får helt enkelt lära sig planera bättre och vissa saker, som t.ex. att köra bil, det kan jag inte. Men andra saker kan jag kanske bättre än en seende.

Men Björns handikapp innebär också att han fått många spännande och intressanta kontakter.
– Jag är aktiv i Synskadade företagares förening och träffat många intressanta människor som t.ex. kobönder och massörer, berättar han.
– Min mycket ovanliga ögonsjukdom Lebers är vi bara 175 som bär på i Sverige och också vi har en förening som jag är aktiv i.