Fyra nya spår mellan Arlöv och Flackarp är det största infrastrukturprojektet i Skåne just nu.

Bygg- och entreprenadkonjunkturen fortsatt stark i södra Sverige

Bygg- och entreprenadkonjunkturen visar på stora regionala skillnader. Medan bromsarna slagit till i Stockholm så är det fortsatt bra om än långsammare tillväxt i Skåne och Västsverige.

– Man kan säga att vi återgått till en mer normal situation jämfört med hysterin som har gällt de senaste åren, säger Per Ek, regionchef för Maskinentreprenörerna i södra Sverige.
– En och annan maskin står stilla men det är mer normalt för vintern. Vi räknar med att det ska vara full fart nu i mars igen.

Per Ek, regionchef för Maskinentreprenörerna i Malmö.

Naturligtvis engagerar 4-spåret mellan Arlöv och Flackarp många men det finns andra stora projekt som slukar mycket folk och maskiner.
Nyheterna om tvärstopp inom bygg- och entreprenadsektorn som rapporteras i media är inget som Per Ek känner igen från södra Sverige.
– Vi har hittills inte haft enda fall av uppsägning på grund av arbetsbrist.

Anders Gärdsmark, regionchef på Sveriges Byggindustrier, har liknande erfarenhet av konjunkturutvecklingen som Per Ek.
– Det byggs fortfarande mycket , det är brist på viss arbetskraft och ingen har blivit friställd på grund av konjunkturen, säger han.
– Men det är lite lugnare

En viss avmattning behöver inte heller enbart bara vara av ondo.
– Nu när det är lite lugnare hinner företagen leverera vad de har utlovat. När det var som värst fick en del kommuner inte ens in offerter – men det har de chans att få nu.

Sveriges byggindustrier har tagit fram en regional prognos för Byggindustrin för perioden 2017-2019 och här är några exempel på regioner som får kännas av både upp- och nergång

Nedgång:
Stockholm – 10 procent
Uppsala – 7 procent
Örebro – 7 procent

Uppgång
Västra Götaland + 12 procent
Blekinge + 6 procent
Skåne + 4 procent

Sverige Bygger har gjort ett nedslag i sin omfattande databas och tagit fram en färsk lista över vilka projekt deras kunder är mest intresserade av. Det mest punktbevakade byggprojektet just nu, vintern 2019, är den nya stadsdelen Forsåker i Mölndal. Projektet toppar listan på heta projekt i Sverige – för tredje året i rad.

Det största projektet i Skåne just nu är 4-spåret mellan Arlöv och Flackarp. Men när Sverige Bygger listar Skånes och Sydsveriges tio mest punktbevakade byggprojektet så ser listan lite annorlunda ut. Lasarettet i Helsingborg toppar.

Helsingborgs lasarett, projektet som lockar flest nyfikna.

Skåne Län
1. Helsingborgs lasarett, Helsingborg
2. Inspi Health Campus , Malmö
3. Clarion Hotell SeaU, Perrongen, Helsingborg