Ikeas nya bygge i Kållered är starten på något större

Ikeas nya bygge i Kållered är starten på något större

I förra veckan togs första spadtaget för nya Ikeavaruhuset i Kållered.
– Det kommer att ligga bara några hundra meter från det nuvarande varuhuset, säger kommunikationsansvarig Anna Pilkrona Godden.

Det gamla varuhuset rivs men marken stannar inom Ikeafamiljen.
– Planen är att Ikea centres där ska bygga ett nytt shoppingcenter på 40 000 kvadratmeter. Det kommer att drivas av Ikea men med andra varumärken som butiksinnehavare.

Anna Bryngelsson, varuhuschef IKEA Kållered visar upp en bild på det nya varuhuset

Ambitionen är att de båda varuhusdelarna på sikt ska byggas samman som ett öppet atrium så att det blir ett komplett handelsområde. Men planerna är fortfarande preliminära.
Ikea har funnits i Kållered i över 46 år och tar emot över två miljoner kunder per år. Det nya varuhuset kommer att få en direkt koppling mellan kollektivtrafiken och entrén. Busshållplatsen ska ligga precis utanför dörren.

För att trafiken ska flyta smidigt satsar Ikea 50 miljoner i infrastruktur runt Kålleredsmotet
– Vi vill att flera av våra kunder ska välja annat sätt än bil för att komma hit. Det är fantastiskt att IKEA Kållered ska få flytta in i sitt nya hem, det är en stor satsning för oss, säger varuhuschef Anna Bryngelsson, i ett pressmeddelande.

Det nya varuhuset kommer att släppa in mer dagsljus och kunderna kommer att kunna röra sig friare och inte så styrt.
– Vi kommer att öka tillgängligheten och man kommer till exempel att kunna betala på fler ställen i butiken.
Ikea siktar på att öppna 2020 men tidsplanen är inte helt fastställd.

Ett annorlunda och symboliskt första spadtag för nya varuhuset. Anna Bryngelsson, varuhuschef IKEA Kållered, Susanne Lundberg, arbetschef på Peab och Marie Östh Karlsson, Kommunstyrelsens ordförande, Mölndals stad bygger tillsammans en stol.

Byggherre blir Peab och det nya varuhuset ska byggas samtidigt som det gamla varuhuset är i full drift.
– Vi kommer att fokusera på logistik och att trafiken till och från arbetsplatsen ska utgöra så lite störning som möjligt för kunder och medarbetare till det befintliga IKEA-varuhuset, säger Susanne Lundberg, arbetschef på Peab.