Alexander Björsell, platschef på Lillevrå såg, på en stapel med grävmaskinsmattor.

Lillevrå fixar så marken bär för tungviktare

Lillevrå såg är ett litet företag som är marknadsledande inom grävmaskinsmattor.
Full kontroll – från trädet i skogen till den levererade grävmaskinsmattan – är en av förklaringarna till framgångarna.
I höst ställer företaget ut på Entreprenad Live för första gången.

Även om företagets stora produkt är grävmaskinmattor så säljer Lillevrå också mycket annat, t.ex. virke till bryggor och lekplatser.
– Vi säljer allt sågat som inte finns i bygghandeln , säger Lennart Hermansson, ägare av Lillevrå såg.

En grävmaskinsmatta är grova sågade stockar, oftast av gran eller fur som sätts ihop och används för att skydda marken där en stor tung grävmaskin ska gå fram eller där man behöver bygga tillfälliga broar över ett dike eller en å.

Företaget ligger vackert i en dalgång några mil upp från den halländska kusten och på gränsen mellan Halland och Västergötland.
Tretton personer arbetar på Lillevrå. Företaget säljer på hela Norden och ibland ännu längre. Lillevrå har sålt både till Ryssland och till Grönland.
– Det finns knappast ett större bygge i Sverige där inte våra grävmaskinsmattor på något sätt finns närvarande, säger Lennart Hermansson.
– Och marknaden växer.

Kunderna är ofta entreprenörer men många köpare kommer också från skogsbranschen.
– De ökande miljökravet i skogen skärper kraven på att marken ska skyddas, säger Lennart Hermansson.

Produktionen av grävmaskinsmattor kom igång redan på 70-talet. I början sålde man främst till pråmar som gick med sten från Bohuslän till kontinenten.
– Pråmarna måste kläs in med något och då passar våra grävmaskinsmattor bra.

Man kan tro att grävmaskinmattor är en relativt enkel produkt att framställa och att det skulle finnas många sågverk i det skogstäta Sverige som håller på med det.
– Men det är inte så enkelt, säger Lennart Hermansson.

Hemligheten till företagets framgångar ligger inte främst i en komplicerad produkt utan i god service, ett bra pris och extremt korta ledtider.
För att klara detta har Lillevrå behållit full kontroll, en liten organisation och snabba och flexibla lösningar.

Alexander Björsell är i dag platschef och hans arbete kan växla mellan att vara ute i skogen och välja virke, basa över sågen, sälja grävmaskinsmattor och fixa transporten.
Han är jägmästare i grunden.
– Vi köper skog från många håll men vi har också egen skog och egen skördare. Om en kund ringer och vill ha något speciellt så ringer jag bara killen i skördaren som letar upp ett lämpligt träd.

Några timmar senare har vi stocken här, kan såga upp och leverera den.
– Ofta får ju en kund som ringer ett annat företag välja mellan de produkter som finns. Vi vänder på det och frågar ”Vad vill ni ha och när vill ni ha det” och sen fixar vi det.

Företaget har egen timmerbil och arbetar också med åkare i trakten.
– Häromdagen ringde en kille från Slussen-bygget i Stockholm. Det var bråttom men nästa dag hade vi levererat mattorna.

Faktaruta:
Grävmaskinsmattor varierar i längd mellan 4,5 och 7,5 meter. Stockarna är oftast 175 eller 200 mm tjocka. En matta består av ett antal ihopsatta stockar så att bredden blir 90 cm.