Maskinentreprenörer i väst har mycket jobb i femton år framöver

Maskinentreprenörer i väst har mycket jobb i femton år framöver

– Vi har en unik situation i Västsverige. Alla våra medlemmar har jobb och det kommer de att ha 15 år framöver.
Det säger en påtagligt nöjd Uno Hallgren, regionchef för Maskinentreprenörerna, ME, Region Väst.
– Vi hade stiltje på marknaden 2008-2009 och det är egentligen först nu som det börjar lossna ordentligt.
Förklaringen heter Västsvenska paketet, bostadsbyggandet och de andra stora projekten som har dragits igång eller ska dras igång inom de närmsta åren.

– Det är inte bara Göteborg som påverkas. Eftersom det är här jobben finns suger projekten till sig folk och maskiner från Värmland, Halland, Skaraborg och andra områden.
– Företagen ringer till oss och frågar om vi vet var man kan få tag i maskinförare.

Just nu är Marieholmstunneln (vägtunnel under Göta Älv) det största pågående infrastrukturprojektet och det bygget kommer att fortsätta fram till 2020. Men redan 2018 drar börjar Västlänken byggas (Åtta kilometer järnvägstunnel under Göteborg).
– 2018 kommer alla stora projekt att vara igång och så kommer det att fortsätta många år framöver.
– Det är inte bara i Göteborg som det är full fart, så är det i alla storstadsregioner.

Maskinentreprenörerna spår att det framöver kommer att bli brist på kompetenta maskinförare. Hur det kommer att lösas vet ingen i dag, om det till och med öppnar upp marknaden för utländska aktörer.
Inom byggbranschen har man lång erfarenhet av konkurrens från utländska företag och utländsk arbetskraft.
– Men för oss inom maskinbranschen är det här delvis nya frågeställningar.

Maskinentreprenörerna, ME, märker också av högkonjunkturen på sin egen verksamhet som arbetsgivarorganisation.
– Vi har aldrig förr varit kallade till så få förhandlingar som gällt uppsägningar på grund av arbetsbrist.
Men det nya läget ställer också nya krav.
– I dag handlar det mycket mer om miljöprövningar, personalliggare och om de speciella krav som ställs på tunga maskiner i storstäder.

Här en lista över några av de största projekten i Västsverige. Källa Sverige Bygger.