Tio byggprojekt som sätter Landskrona på kartan

Tio byggprojekt som sätter Landskrona på kartan

Det byggs mycket i Landskrona och Norra Borstahusen är det helt dominerande projektet. Men även på andra håll i staden är det mycket på gång. Entreprenad Live har listat tio projekt som sätter Landskrona på kartan.

1. Nya bostäder Borstahusen
På ett av Sydsveriges bästa läge byggs nu de första husen i vad som före 2025 ska bli 1 100 nya lägenheter (se separat artikel).

2. Äventyrsbad och multisportarena
Tillsammans med Serneke har kommunen planer på en multisportsarena och nytt äventyrsbad på Karlslundsområdet. I projektet ryms också ett hotell och en skola. Projektet är ännu i sin linda men en avsiktsförklaring tecknades i februari i år.

3. Fyrstjärnigt hotell
Just nu håller man på med grundarbetena för nya Hotel Öresund. Ett nytt hotell som ersätter det gamla. Det nya hotellet får 124 rum.

4. Bovieran
Seniorboende med egen inglasad vinterträdgård. Konceptet finns över hela landet och kommer nu till Landskrona. En del av Norra Borstahusen.

5. Ny solkraftspark
Strax öster om Landskrona planerar It-gården att anlägga en solkraftspark för att företagets energislukande servicehallar ska bli självförsörjande på el.

6. Biltemas nya handelshus
Vid Österleden i Landskrona byggs ett nytt handelshus med byggstart hösten 2017. Förutom Biltema förväntas Elgiganten, Rusta och Subway flytta in.

7. Oatly utökar
Livsmedelsföretaget Oatly, som framställer havrebaserade livsmedel bygger ut i Landskrona och ska gå från 95 till 120 anställda.

8. Engelska skolan
Färdigbyggd och en del av Borstahusen. Skolan invigs i augusti. Intresset har varit stort och kön är redan fulltecknad. Skolan har uppförts av Hemsö.

9. Hamnoasen Landskrona
Tio bostäder i parhus och ett flerfamiljshus i centrala Landskrona. Gemensam pool och egen kolonistuga på toppen.

10. Mariastaden
Också en del av Borstahus-projektet. Radhus som byggs på ett liknande sätt runt om i landet och nu också i Landskrona. Husen började säljas nu under våren och är redan slutsålda.