Årets mässa blir större med massor av demo

Årets mässa blir större med massor av demo

10 frågor till Hans-Erik Kristensson

1. Hej Hans-Erik Kristensson, hur är läget inför mässan i Göteborg i september?

- Bra. Det blir fler utställare på större yta och intresset för demokörningar är rekordstort.

2. Så intresset för demokörning är stort?

- Jättestort. Det kommer att finnas över 60 grävmaskiner för provkörning – mer än på någon annan entreprenadmässa. Förutom grävmaskinerna kommer det att finnas lastmaskiner, vibratorplattor, sopmaskiner, bilar, lastbilar och mycket annat att testa. Det blir verkligen en live-mässa där det händer saker i vart enda hörn hela tiden.

3. Hur ser bokningsläget ut?

- Det ser bra ut, vi har över 90 procent bokat och för att få plats har vi fått utöka utställningsområdet.

4. Så det kommer att bli fler utställare?

- Det är fortfarande över sju månader kvar till mässan men redan nu kan vi säga att det kommer att bli fler utställare, allt tyder på att det kommer att bli 15-20 procent fler som ställer ut i år jämför med 2018.

5. Vilka ställer ut?

- Det är ett starkt startfält. Alla de ledande leverantörerna är med. Speciellt roligt är det att kunna hälsa Swecon och Volvo välkomna tillbaka som utställare. Det är en komplett mässa med allt vad entreprenören behöver för sin vardag.

6. Kommer det att presenteras några nyheter på mässan?

- Vi vet att det kommer att lanseras ett helt nytt grävmaskinsmärke på mässan. Vi vet också att en av utställarna kommer att presentera en världsnyhet. Men det är fortfarande mer än ett halvt år kvar så det kommer att komma mycket mer.

7.Är det samma området som för två år sedan?

- Ja, i princip är det samma område på Säve flygplats – men ännu lite bättre.

8. Ni är nöjda med Säve som utställningsområde?

- Det är Sveriges bästa utställningsområde för entreprenadmaskiner. Alla utställare står på asfalt samtidigt som de bakom montern har möjlighet till demokörning.Det är lätt för utställare att köra in och ut maskiner och besöksparkeringen är alldeles intill entrén. Det är nära till Göteborg och lätt att ta sig dit.

9. Vad gör ni om det regnar?

I och med att utställarna står på asfalt och besökarna rör sig på asfalt så är vi relativt oberoende av vädret, vi hoppas på sol men det kan regna mycket utan att det blir lerigt och besvärligt.

10. Vad hoppas du mest på just nu?

- Att det ska komma mycket folk och att det bli en fin entreprenadfest på Säve den 3-5 september!

--------------------------------------------------------------------------------------------------------