Frågorna som kan förändra livet

Bästsäljande författaren Don Miguel Ruiz är tillbaka och ställer oss tre utmanande frågor för att ta oss vidare på vår personliga utvecklingsresa; Vem är jag? Vad är verkligt? Vad är kärlek? Bokförlaget Livsenergi ger nu ut den svenska översättningen.

De tre frågorna är en viktig bok i en värld där vi bygger vår föreställning om oss själva och omvärlden på vad vi tror, utan att känna efter inombords. Den ger ett ramverk att utvecklas inom och att lära sig hantera rädslor, ångest och finna sinnesfrid.

Trots att De tre frågorna omfattar de kanske viktigaste områdena i våra liv, är den samtidigt en lättillgänglig bok som välkomnar oss att begrunda hur vi hanterar oss själva och varandra, och som utmanar oss att gå bortom våra föreställningar om vilka vi är. Den lyfter även upp gamla dolda sanningar till ytan, vänder ut och in på linjära synsätt och menar att ”du vet vem du är när du inser vem du inte är”.

– Kärlek är kärnan i allt, men med villkor blir kärlek konflikt. Allt är kärlek, men vi förstår inte det. Vi har lärt oss ett sätt att se på kärlek, men begreppet är mycket större än så, slår Don Miguel Ruiz fast i en tidigare intervju för Livsenergi.

Don Miguel Ruiz har skrivit många böcker, flera av dem internationella bästsäljare, som exempelvis Fyra grundstenar till ett bättre liv. Miguel växte upp i lantlig miljö i Mexiko som den yngste av 13 barn. ”Allt är möjligt om du verkligen, verkligen vill det”, var mantrat hans föräldrar upprepade för syskonskaran under barndomstiden. Han ville bli kirurg, utbildade sig och blev neurokirurg i Tijuana. En bilkrasch som nästan tog hans liv blev en vändpunkt: Under olyckan upplevde han sig som ren medvetenhet utanför sin fysiska kropp och han förstod då att den uråldriga toltekiska visdom som hans föräldrar alltid förmedlat, hade alla de redskap som behövdes för att kunna förändra sinnet.. För Don Miguel Ruiz blev det startsignalen för ett nytt liv, nu skulle han gå i sina föräldrars fotspår och studera den uråldriga visdom som hans och andras förfäder lagt grunden till.

Miguels medförfattare, amerikanska Barbara Emrys har även hon bytt inriktning i livet. I samband med sin sons födelse släppte hon sin karriär som talangfull skådespelerska och blev istället lärling hos Don Miguel Ruiz.