Nischade livsmedel hetast på årets julbord

Laktosfritt, glutenfritt och andra nischade livsmedel är de hetaste trenderna i årets julmatsutbud. Julskinkan är dock ohotad etta bland svenskarnas favoriter på julbordet, ett bord som kvinnorna fortfarande tar det största ansvaret för att duka upp.

På torsdagen presenterade Livsmedelsföretagen Årets Julbord 2013, som avspeglar
mattrender och nyheter inför jul. På bordet hade det bl a dukats upp flera sorters surdegsknäckebröd, fatlagrad julmust, glutenfria pepparkakor och vörtbröd, kycklingköttbullar och laktosfri gröt.

- Våra matvanor blir allt mer nischade. Allt fler äter laktosfritt eller glutenfritt och många följer olika dieter, även om en hel del skippar dessa inför jul. Det blir ganska många varianter på rätter om man ska ha ett julbord för alla. Men utbudet växer i rasande takt, säger Livsmedelsföretagens VD Marie Söderqvist.

Suget efter laktosfria och glutenfria produkter stiger kraftigt i Sverige. Försäljningen av glutenfritt har ökat med 20 procent de senaste fyra åren, och i år har utbudet formligen exploderat. Försäljningen av laktosfri mjölk har ökat med närmare 80 procent på fyra år. En av elva gröttallrikar i jul kommer att avnjutas med annat än "vanlig" mjölk.

Skinkan ohotad etta
På Livsmedelsföretagens julbord fanns två premiumjulskinkor, från svensk rapsgris samt guldgris.
- De lite dyrare premiumprodukterna kommer starkt. Det gäller alltifrån julskinkan till glöggen och julmusten, säger Marie Söderqvist.

Och skinkan är fortfarande ohotad etta i julmatsligan.  Var tredje svensk (35 procent) håller julskinkan som sin absoluta favorit, följt av av Jansson (12 procent) och sill (10 procent), visar en undersökning som Demoskop gjort på Livsmedelsföretagens uppdrag.

Drygt åtta av tio uppger att det blir hemlagad, inte färdigköpt, jansson och köttbullar på julbordet. För risgrynsgröt och sillen är det ungefär fifty-fifty mellan hemlagat och färdigköpt. Däremot är det färre (20 procent) som gravar själv eller förväntar sig att få hemgravad lax på julbordet. Här sticker norrlänningarna dock ut med över 50 procent som käkar hemgravat på jul.

Kvinnorna dukar upp
Det är fortfarande kvinnorna som står för merparten av matförberedelserna i jul. Mer än var tredje kvinna i Sverige (36 procent) tar fullt eller stort ansvar för julmaten, mot bara 15 procent av männen. Tre av tio män uppger att de kommer till dukat julbord, enligt Demoskops undersökning.

Demoskops undersökning bygger på 1 141 intervjuer 18 – 21 november 2013. Internetpanel, telefonrekryterad baserat på ett slumpmässigt urval. Resultatet har vägts med avseende på parti, kön och ålder.

Marie Söderqvists presentation från pressträffen finns att ladda ner nedan
Undersökningen i siffror

Kontakt: Marie Söderqvist, VD, tel:070-724 09 71, Peter Wannding, kommunikationsansvarig, tel:0730-32 65 13

Livsmedelsföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för livsmedelsindustrin i Sverige. Vi verkar för att livsmedelsföretagen i Sverige ska karaktäriseras av högt anseende och mångfald samt ha god tillväxt, lönsamhet och konkurrensförmåga.