Behåll arbetsgivaravgiftsrabatten för unga

Ett arbete i matbutik är för många det första jobbet de har. En värdefull skola för yrkeslivet. Var rädd om den möjligheten för samhällets skull.

När du läser detta är valet snart genomfört och svenska folket har tyckt till hur de vill att landet ska styras de kommande fyra åren. Hur regeringen kommer att se ut vet vi nog inte måndagen den 15/9, om det osäkra läget från tiden innan valet även gav ett osäkert resultat, kan det ta tid innan vi får en regering på plats.

Från Livsmedelshandlarna hoppas vi självklart på att den nya regeringen kommer att ha en positiv syn på företag, och inte bara något som man beskatta efter behag. Särskilt angeläget är det förstås för alla de ungdomar som de senaste åren fått jobb inom handeln. Men kanske än mer för de ungdomar som är på väg ut i arbetslivet och ska få sitt första jobb. Nedsättningen av arbetsgivaravgiften, tar bort 10 % av lönekostnaden. Företaget betalar fortfarande 90 % av lönekostnaden. Nedsättningen av arbetsgivaravgiften har kritiserats som dyrt, men det har skapat jobb och man kan vara säker på att beredskapsjobb via skattsedeln ska finansieras till 100 % av skattepengar. Och 100 % är betydligt dyrare än 10 %. Faktiskt tio gånger så dyrt. Och hur det ska kunna skapa fler jobb till en lägre kostnad är för mig en gåta. Tar gärna mot en lösning på den gåtan utav någon som löst den.