Årets nominerade till Livsmedelshandlarnas hederspris på dagligvarugalan

Livsmedelshandlarnas Hederspris delas varje år ut till en person eller organisation som har gjort något utöver det vanliga. Något som förtjänar Sveriges livsmedelshandlares respekt och uppskattning. Vinnare utses den 24/9 på Dagligvarugalan och får där mottaga hederspriset. Det är med stolthet vi nu presenterar årets nominerade:

Astrid Gradin

För sin kamp för att låta en flyktingfamilj, som migrationsverket handlagt i åtta år, stanna i Sverige, och genom att visa på hur viktigt arbete är för att människor ska bli delaktiga i samhället.

Fredrik Reinfeldt – förra regeringen

Att börja jobba och tjäna egna pengar innebär för många unga ett jobb i en matbutik. Livsmedelshandlarna nominerar därför förra regeringen för den rabatt på arbetsgivaravgiften som de införde och som skapade tiotusentals nya, riktiga, ungdomsjobb i Sverige. Ett incitament som hjälper unga ut på arbetsmarknaden och låter personer och företag ta initiativ på egen hand.

Svensk Avfallsrådgivning

Genom målmedvetet och långsiktigt arbete hjälpt Sveriges livsmedelshandlare att öka sin miljönytta och samtidigt spara stora pengar. Många är de butiker som ökat sin miljönytta och sparat stora pengar tack vare Livsmedelshandlarnas avfalslprojekt tillsammans med Svensk avfallsrådgivning.

Livsmedelshandlarna är en självständig handlarägd riksbranschorganisation, grundad 1931, som arbetar för att i alla sammanhang underlätta för egna livsmedelshandlare att göra bättre affärer.