​”Extreme couponing” måste tas på allvar

Överdrivet användande av rabattkuponger, eller ”Extreme couponing” som det kallas för i USA, har blivit en snackis i den svenska handeln. ”Extreme couponing” betyder att folk använder rabattkuponger så mycket att de kan plocka ut varor från butikerna nästan gratis. Förlorarna är matleverantörerna – och butikerna som måste administrera kupongsystemet.

I USA är det en sådan stor företeelse att man till och med skapat en tv-show om det, med samma namn, ”Extreme couponing”. I Sverige däremot har nästan ingen brytt sig om detta fenomen eftersom vi har helt andra regler och annan lagstiftning. Men även här finns det kryphål enligt flera av Livsmedelshandlarnas medlemmar.

Självutcheckning banar för brott

– Vi har haft flera fall och särskilt en kvinna som är återkommande med detta. Hon samlar kuponger från nätet och sociala medier och använder dem i självscanningen eller i självutcheckningen och då kan vi inte säga nej till henne. Hon skaffar dessa varor i stort sett helt gratis. Denna vecka är det Via tvättmedel som hon ”köpt” gratis med hjälp av fyra eller fem kuponger, säger Katharina Arvidsson, handlare på Ica Maxi Västervik.

Förtroende för ClearOn

Detta kundbeteende drabbar inte butiken i första hand, utan det företag som ger rabatten. I detta fall Via som hör till Unilever.

När Livsviktigt ringer upp Unilever säger Carolina Valdermarsson, försäljningschef på Unilever, att de har fullt förtroende för att ClearOn ska täppa till alla eventuella kryphål.

Inget stort problem

ClearOn är namnet på före detta Kuponginlösen och vd heter Pontus Ellefsson.

– Vi ser det inte som ett stort problem rent generellt med att folk utnyttjar rabattkuponger på sociala medier men tittar man isolerat på ditt exempel ser det inte bra ut.

Pontus Ellefssonmenar att det finns anledning att se över hur självutcheckningen från butikerna fångar upp detta problem.

Motkrav ska finnas

– Det finns anledning för oss att tillsammans med handelns kassasytemutvecklare att säkerställa att funktionaliteten är som som den ska. En kupong ska alltid motsvara ett motkrav och här verkar det inte som detta krav fyllts, säger han.

Administrationen kostar

Livsviktigt ställde frågan vidare till Livsmedelshandlarnas ordförande Lars-Inge Melin på Ica Maxi Olofström, och undrade om han fått signaler om missbruk med rabattkuponger.

– Ja, visst förekommer det, jag känner själv till det, men samtidigt tror jag att det är ett relativt lokalt problem än så länge.

Lars-Inge Melin är också kritisk till att en så stor del av administrationen för kupongsystemet läggs på butikerna.

Tar tid att administrera

– Visst är det så att vi får en slant för det vi gör, om än liten, och visst har det blivit bättre sedan systemet blev mer nätbaserat, men det är fortfarande så att det tar en viss del av vår tid att administrera dessa kuponger. Och då är det självklart att vi vill att ClearOn i första hand lyssnar på oss när vi framför vår kritik.

– Om detta problem eskalerar så förvånar det mig om ClearOn inte vill hantera problemet bättre eftersom det dels drabbar leverantörerna, dels motverkar deras egen (ClearOn’s, red’s anm.) affärsidé, säger Lars-Inge Melin.

Livsmedelshandlarna är en självständig handlarägd riksbranschorganisation, grundad 1931, som arbetar för att i alla sammanhang underlätta för egna livsmedelshandlare att göra bättre affärer.