Lag om sluten kontanthantering leder till ökad butiksutslagning

Svenska butiker drabbas av nästan 1000 rån per år, En siffra som varit stigande under många år. 2010 skedde en nedgång men det återstår att se om det är ett verkligt trendbrott eller en tillfällig förändring. Nu vill en majoritet i riksdagens marknadsutskott lagstifta om sluten kontanthantering i svenska butiker den 9 mars.

- Ett mycket dåligt förslag, och helt fel väg att gå, säger Pär Bygdeson VD för Livsmedelshandlarna.

Stor utslagning av butiker

Tanken på att skuldbelägga brottsoffer, att exempelvis anse att våldtagna kvinnor har sig själva att skylla hör inte hemma i ett modernt rättsamhälle. Det är aldrig en butiks fel att den blir rånad. Men ändå anser oppositionspartierna att det är butikens fel att den blir rånad och att man därför måste lägga ytterligare krav och kostnader på den.

- En liten livsmedelsbutik måste sälja minst 150.000 liter mjölk extra bara för att kunna betala en enda kassa med sluten kontanthantering, fortsätter Bygdeson.

För många mindre butiker, ute i landsorten och i bostadsområden kommer detta att bli det krav som gör att man beslutar om nedläggning.  Det sker redan idag en utslagning av mindre butiker och ett förslag om krav på sluten kontanthantering skulle öka den takten och drabba butiker och samhällen som idag fungerar.

Fokus på brottsbekämpning och kortbetalning

Söderortspolisen har under 2010 visat att man genom utbildning av butiker och punktmarkering av kända rånare kan vända rånkurvan neråt. Detta utan att man investerar i dyrbar utrustning. Att ge poliser över hela landet den möjligheten skulle göra mycket för att motverka rån.

- Dessutom finns det mycket att göra för att öka användningen av kort, säger Bygdeson.

Dels genom att sänka kortavgifterna och dels genom att göra kort tillgängliga för kunder som idag av olika anledningar inta har kort.

- Ett mer radikalt förslag är att avskaffa 1000-lappen och 500-lappen.  En tvåhundrakronorssedel räcker gott för de flesta kontantärendena, avslutar Bygdeson