Livsnyttigt effektiviserar informationshanteringen i butik

Handlare som testat föregångaren Handlartorget lovordar den nya tjänsten.

I slutet av januari lanserade Livsmedelshandlarna en värdefull medlemsnytta, Livsnyttigt.se. Det är en kommunikationsplattform fullmatad med färdiga dokument – både interna och externa – som kan användas när det är viktigt att snabbt få fram en bra text.

Dokumenten, till att börja med kundbrev, klagomålssvar, betyg, intyg, ansökningssvar, finns med flera förslag för varje typ av text. Där finns också inspirerande citat, händelser och historier som kan användas i både personal- och kundsammanhang.

Texterna kan lätt ändras som man själv vill ha dem och de kan kopplas till den egna mejlen så det går att sända ut med den egna loggan.

Dessutom kan nya texter skapas och sparas av användarna själva och läggas in på den behörighetsnivå handlaren själv väljer.

– Livsnyttigt är spännande och nyskapande och kommer att underlättar vardagen för både handlaren och hans personal, säger Livsmedelshandlarnas vd Pär Bygdeson.

Livsnyttigts föregångare

Bakom Livsnyttigt står kommunikationsexperterna Stefan Hedlund, Christer Hanefalk och Fredrik Hanefalk som för ett och ett halvt år sedan introducerade en liknande tjänst, Handlartorget. Livsnyttigt.se har ökat användarnas möjligheter att göra egna dokument och att spara egna texter och kan därför ses som utveckling till en mer flexibel variant av Handlartorget.

– Skillnaden är att Livsnyttigt är en kommunikationsplattform som siktar in sig mer på butiken medan Handlartorget i väldigt stor utsträckning är en service till handlaren. I Livsnyttigt kan alla logga in på sin nivå och använda personliga filer samt spara filer på den nivå man själv väljer. Livsnyttigt har potential att utvecklas till ett mycket bra verktyg för handlaren att delegera en större del av arbetet med den interna och externa kommunikationen till sina chefer i butiken, säger Christer Hanefalk som kontaktperson för Livsnyttigt.

För att få reda på vilken nytta Livsnyttigt.se kan göra för medlemmarna ringde Livsviktigt upp några handlare som varit med från starten med föregångaren Handlartorget för att höra hur de upplevt tjänsten.

– Jag har använt mig framförallt av dokumenten för kundklagomål och hittat inspiration för KSM:en, alltså kundbreven vi har inom ICA, kundspecifik marknadsföring, säger Janet Carlsson handlare på Ica Kvantum Höganäs tillsammans med sin man Anders Emanuelsson.

En trygghet

Hon var med från början när Handlartorget startade sommaren 2009 och hon tycker den har varit till stor hjälp även om hon själv gillar att skriva.

– Det känns tryggt att ha tillgång till den här tjänsten även om jag inte utnyttjar den varje vecka längre. Man har ju lärt sig en hel del knep. Dessutom gillar både jag och vår nya kontorist att skriva så jag använde tjänsten mer i början än nuförtiden.

Janet Carlsson tycker att Christer Hanefalk har varit mycket lyhörd för vilka saker som bör finnas och förbättras på Handlartorget. Dessutom gillar hon servicen hon fått när det hänt akuta saker.

Dragning för kommunen

– Vi håller på att bygga en ny butik och skulle göra en presentation under ett kommunmöte. Man vill gärna lämna en så bra presentation som möjligt när man bara har fem minuter på sig och där fick vi mycket värdefull hjälp, säger hon.

Janet Carlsson rekommenderar verkligen handlarkollegor runtom i Sverige den här typen av tjänst och kan tänka sig att gå över till Livsnyttigt.se trots att hon inte använder dokumentservicen lika ofta längre.

Börje Johansson, handlare på Ica Supermarket i Skogås var också med när Handlartorget drogs igång. Han tycker tjänsten är väldigt bra, särskilt för de handlare som inte är så duktiga på att skriva.

Kommunikationskrav

– Visst kan jag skriva själv men det tar tid och blir inte lika bra som med hjälp av de här dokumenten. Om vi tittar kallt på vårt skrå så har tiderna förändrats för oss handlare. Vi är inga akademiker direkt men numera har vi större krav på oss att kommunicera med myndigheter, kunder, personal och andra. Och då är det viktigt att kunna uttrycka sig i skrift.

Börje Johansson har bland annat använt sig av dokument för kundbrev, hyllningstal och brev till myndigheter. Han har också fått hjälp med att skriva en debattartikel som blev publicerad i Aftonbladet.

Tar strid för mamman

– Det gällde min mamma Gulli Johansson som blivit felmedicinerad i elva år. När läkarna trodde att hon bara hade några dagar kvar att leva togs medicinerna bort eftersom man ansåg att hon inte behövde den. Istället kvicknade mamma till och blev bra igen.

Börje Johansson vill med detta exempel poängtera att pennans makt är större än svärdet. Nu använder han tjänsten för att kommunicera direkt med socialstyrelsen.

– Jag vill påverka socialstyrelsen att förbättra kontrollen i sjukvården både ur ett patientsäkerhetsperspektiv och ur ett skattebetalarperspektiv.

Tror på Livsnyttigt

Roland Hedlund som är handlare på Ica Supermarket i Knivsta är också mycket nöjd med Handlartorget och tror att efterföljaren Livsnyttigt.se som nu lanserats kan vara jättebra för kollegorna.

– Vi är olika bemedlade i förmågan att uttrycka oss i skrift och jag vet att många drar sig för det. Med den här tjänsten har det gått snabbt och lätt att få fram det man vill ha. Har man haft synpunkter på något så har de varit lyhörda och tagit till sig det också, säger han.

Roland Hedlund har haft mest nytta av kundbrev och blankettunderlag som anställningsintyg. Han har också använt dokumenten för att besvara insändare.

Sammantaget för de handlare som använt handlartorget är att de alla lärt sig en hel del om texter och de har blivit bättre på att skriva och känna igen olika typer av texter. Med andra ord har Handlartorget varit som en utbildning för dem också.

Utbildande effekt

– Det tycker jag är mycket positivt och det vill jag gärna ska hända med dem som använder Livsnyttigt.

Han menar att Livsnyttigt är det enda verktyget i sitt slag i världen och det kommer ge handlarna och personalen inspiration och spara tid på sådant som kan uppfattas som lite svårt eller tråkigt.

– Texterna håller hög kvalitet vilket gör att de som får dem kunder, anställda, myndigheter och så vidare uppfattar butiken och handlaren som seriös, kunnig och ansvarstagande, säger Christer Hanefalk.

Livsnyttigt kommer att kosta 400 kronor per månad, men nu i samband med lanseringen får medlemmarna ett introduktionserbjudande som innebär att man kan teckna sig för ett 6 månaders testabonnemang för 600 kronor – alltså bara 100 kronor per månad för den som vill testa den nya tjänsten.

• branschorgansiationer
  • livsmedelsbutiker