Minska mörkertalet och anmäl dig som förstahandsmottagare av fisk

Brukar du som handlare köpa fisk direkt från en fiskare och sälja vidare till kund? Då måste du registrera dig hos Havs- och vattenmyndigheten och börja rapportera. Det är det inte många som känner till.

– Jag tror mörkertalet bland butikerna är jättestort, säger Bo Wallin, handläggare på Havs- och vattenmyndigheten.

Men hur kommer det sig att ingen känner till att de är registreringsskyldiga?

För att långsiktigt värna om de vilda laxbestånden i Östersjön enades EU-kommissionen och medlemsländerna om en sänkt kvot för lax för fiskeåret 2012. Som en följd av beslutet kom kvoten för första gången på många år att begränsa fisket.  Den svenska Havs- och vattenmyndigheten bestämde då att det var viktigt att följa upp hur laxen hanterades efter fångst.

Få vet om det

Alla yrkesfiskare är skyldiga att rapportera i loggbok, kustfiskejournal eller fångstjournal till myndigheten sin fångst och dessa uppgifter korskontrolleras mot avräkningsnotor om inköpt fisk. Dessa kommer från registrerade uppköpare såsom grossister, restauranger och andra som köper fisken i första led, det vill säga direkt från yrkesfiskare.

Av en enkät som skickades ut 2012 till laxfiskarna i Östersjön (105 stycken) önskades svar på vad som sker med laxen efter landning.

– Vi kunde bara spåra cirka sextio procent av laxen, resten förstod vi måste ha hamnat hos bland annat butiker som inte var registrerade hos oss som fångstmottagare i första hand, säger Bo Wallin.

Funnits sedan EU-inträdet

Egentligen har denna regel om att vara registrerad fångstmottagare gällt ända sedan EU-inträdet 1995 men först nu i samband med uppföljningen uppdagades alltså det stora mörkertalet.

Björn Perzon, handlare på ICA Diamanten i Robertsfors var en av dem som fick besök av Havs- och vattenmyndigheten.

– Min kompis är fiskare och jag köper både lax och laxöring av honom. Jag kände inte till att man var tvungen att vara registrerad och rapportera vad man köpt in, säger han.

Inte så krångligt

Först tänkte han att det verkade alldeles för krångligt med en till rapportering att hålla reda på så han tänkte sluta köpa in fisk direkt. Men han ändrade sig.

– Det är faktiskt inte krångligt eller tidsödande alls. Registreringen gick fort. Sedan ska man rapportera in senast 48 timmar efter att man sålt slut sista fisken hur mycket i kilo man köpt in och sålt vidare. För lax gäller även antal. Rapporterar gör jag på en blankett från myndigheten och den faxar jag in, säger Björn Perzon.

Mer administration

Bo Wallin säger att kan ha förståelse för att handlarna kan tycka att det är jobbigt med ytterligare en administrativ börda men det är innan de vet om hur man ska göra.

– Det är egentligen väldigt enkelt. Först registrerar man sig som förstahandsmottagare av fisk hos oss. När det gäller fisk från havet måste man rapportera – eller sända avräkningsnota som vi kallar det - inom 48 timmar men det kan man göra elektroniskt eller skicka in på papper.

De flesta använder idag en webbapplikation och fyller i och sedan skickar man iväg och legitimerar sig på samma sätt som när man deklarerar ungefär.

För fisk från någon av de fem stora sjöarna, Vänern, Vättern, Hjälmaren, Mälaren och Storsjön i Jämtland behöver man inte rapportera mer än en gång och då den sista januari året efter man köpte och sålde fisken.

Men vad händer om man struntar i att registrera sig och rapportera in vad man köper direkt från fiskare?

Straffsanktionerat

– Vi vinner ju ingenting på att slå folk i huvudet med detta utan vi vill i första hand informera om hur det går till och hjälpa butikerna komma igång. Men rent formellt kan man alltså ställas till svars för underlåtenhet, säger han.

Just nu pågår ett antal ärenden där åklagare ska ta ställning till om de registrerade fångstmottagarna underlåtenhet att rapportera skall föras upp i domstol.

Förvalta fisket

– Lagen avser handelsledet där bland annat marknadsregleringen av fisk och fiskeriprodukter ingår. Det är viktigt att få in alla uppgifter från uppköparna och därmed bevara och förvalta fiskresurserna. Nämnda lag är EGs förordning 1994:1709 om den gemensamma fiskeripolitiken, se 11§ straffparagraf.

Det viktiga är dock att Sverige kan rapportera in till EU att vi följer den kvotering som är bestämd, för 2013 handlar det om 30 000 stycken laxar. Risken finns annars att kvoteringen sänks så att vi inte får fiska lika mycket lax.

Fakta | Så registrerar du dig hos HaV

• Gå in på www.havochvatten.se, klicka på ”blanketter”, ”klicka på yrkesfiske och förstahandsmottagare”, klicka sedan på ”Ansökan om registrering av auktionsinrättningar och andra förstahandsmottagare”.

• Du har nu fått en blankett i word-format som du kan fylla i och skriva ut. Skriv under den.

• Skaffa registreringsbevis från Skatteverket där både momsregisteringsnummer och organisationsnummer för firman/butiken står med.

• Sänd ansökan samt registeringsbeviset till Havs- och vattenmyndigheten, Box 11 930, 404 39 Göteborg.

Fakta | Havs- och vattenmyndigheten