Svenskt mobilt betalsystem utmanar kortföretagens monopol

Under flera år nu har det dykt upp olika varianter av betallösningar med mobilen. Men för att det ska bli lönsamt för alla parter krävs det nytänkande och att systemet är unikt. Hemköp testar just nu en lösning utöver det vanliga.

I somras började Hemköp Mariahallen använda sig av en helt ny sorts mobil betallösning som kallas SEQR, utvecklat av Seamless, ett svenskt företag.

– Det var vår IT-chef på Axfood som berättat för oss om det här och vi tänkte att det var helt klockrent att vi skulle prova. Våra kunder här på söder är mycket teknikvana och inte rädda för att testa något nytt, säger Susanne Danielsson, kassachef på Mariahallen.

Ingen investering

Hemköp har inte behövt investera i någonting alls för att kunna använda SEQR.

– Nej, det behövs inga maskiner eller så. Vi har satt fast klisterlappar vid alla kassor med QR-koder och de kostade ingenting. Kunden skaffar en app till sin mobil och använder den när de scannar av koden vid betalning.  Köpet bekräftas då kunden slår in sin pin-kod, säger hon.

Kunderna kan välja mellan att handla på kredit genom att få en faktura från Seamless i efterhand eller betala direkt genom att koppla på ett konto från SBAB, och då dras summan momentant.

– Självklart vore det idealiskt om vi fick med de övriga bankerna på det här och vi jobbar på det. Men de är ju samtidigt knutna till Visa och Mastercard som vi nu konkurrerar med, säger Peter Fredell, vd på Seamless.

Unik transaktionsväxel

Det som gör Seamless betalsystem SEQR unikt är deras transaktionsväxel. Genom den sker alla transaktioner. Från början handlade det om pengar för kontantkort till mobiltelefoner där betalning skedde för att få ringa, smsa och annat för det beloppet.

Men numera är alltså växeln utvecklad till att godkänna betalningar efter scanning av QR-koder. Det är detta som skiljer SEQR från andra mobila betalsätt. I dessa krävs mobiler med inbyggd nfc-teknik* (eller en app med den tekniken) samt särskilda terminaler vid kassan för avläsning av mobilen.

– Vi funderade ett tag på om vi skulle ha med nfc-tekniken men den är inte optimal. Med den här lösningen har vi fått positiva signaler från alla håll. Vi har funnits i bara ett år med denna betalmodell och redan har vi kunder som McDonalds, Axfood och Kjell & Company, säger han.

Snabbt och billigt

På Mariahallen har det gått bra sedan i somras, även om man inte fått in särskilt många nya kunder som vill betala med SEQR.

– Våra kunder tycker det är jättebra och det gör vi som jobbar i kassan också. Om kunden är duktig på att hantera sin mobil och kommer ihåg rätt kod så går det mycket snabbare än med betalkort, säger Susanne Danielsson.

Dessutom är det billigare för handlaren.

– Vi erbjuder varje handlare SEQR för antingen hälften av vad de betalar för betalkorten eller enligt vår prislista, säger Peter Fredell.

Kortavgiftsfördelning

– Hur mycket kortbetalningarna kostar en handlare exakt är det ingen som vet men en fingervisning är en snittavgift på runt 1,89 procent. Av dessa går största delen till bankerna medan ungefär 0,2 procentenheter går till kortutgivarna som Visa och Mastercard och en mindre del på cirka 0,06 procentenheter till inlösarna som exempelvis Babs, säger Peter Fredell.

På Svensk Handel är man positiv till betalsystem som kan sätta press på kortföretagen och bankerna.

Press på kortföretagen

– Om handeln ska ha ett nytt betalsystem så ska det tillföra något också. Det ska vara billigare, snabbare eller ha ett annat mervärde av något slag. Jag vill inte rekommendera något särskilt system i dagsläget utan det viktiga är att uppmana handlarna till att rösta med fötterna för att få ut bästa möjliga avtal. Ta in offerter, byt bank gör vad ni kan för att visa ert missnöje, säger Bengt Nilervall, betalningsansvarig på Svensk Handel.

Svensk Handel gjorde nyligen en undersökning bland handlarna som visar att en majoritet tycker att bankernas service har försämrats. Störst är missnöjet med avgifter och service vid kortbetalningar.

Eget system inte möjligt

Att Seamless’ system öppnar för snabbare och billigare betalningar liksom utmanar Visas och Mastercards monopolställning ses därför med positiva ögon.

– Idag görs omkring 70 procent av alla transaktioner med kort.

Men ett monopol av en annan aktör är inte heller önskvärt. Så varför tar inte Svensk Handel fram ett eget betalsystem som gör att man slipper vara beroende av andra aktörer?

– Vi har diskuterat frågan i vår betalgrupp där flera företag inom handeln ingår som Ikea, Ica och så vidare. Där har vi kommit fram till att det inte går av flera skäl. Dels är det för komplicerat att ena allas viljor om vad vi tycker är viktigt vad gäller bland annat teknik och kompetens. Dels skulle det bli alldeles för dyrt, säger Bengt Nilervall.

Han sätter istället sin lit till att Axfood, Ica och KF gemensamt ska komma fram till en mobil betallösning.

– Jag tror att de kommer att ta tag i detta även om de kanske verkar avvaktande just nu.

*NFC, Near Field Communication, en teknik som gör det möjligt för för en mobiltelefon att kunna kommunicera med en annan elektronisk enhet som t ex en dator eller kassaapparat.

Fakta Seamless

• Seamless är ett svenskt företag och en av världens ledande leverantörer av betalsystem för mobiltelefoner.

• Bolaget hanterar mer än 3,1 miljarder transaktioner varje år genom 525 000 aktiva försäljningsställen.

• Seamless startade för elva år sedan och finns i 26 länder.

Företaget har en egen transaktionsplattform som gör betalsystemet SEQR möjligt som bygger på QR-koder. QR-koder är bilder som på ungefär samma sätt som som EAN-koder fast de kan innehålla mycket mer information och är därmed säkrare.

Fakta SEQR

• Betalsystemet SEQR kräver en mobiltelefon, en SEQR-app och en kassa med en unik QR-kod.

• Vid betalning tar man fram sin app i mobilen och låter kameran i appen läsa av kassans QR-kod som finns på en klisterlapp vid kassan.

• Kassan skickar köpesumman till Seamless transaktionsväxel.

• Kunden får upp samma belopp i sin telefon och godkänner med en pinkod.

• Pengarna skickas direkt från kundens bankkonto till handlaren.

• Kunden betalar Seamless via faktura eller bankkonto på SBAB.