Nyheter av Stig Lindberg hos Ljungbergs Factory!

Nu lanserar Ljungbergs Factory flera nya mönster av Stig Lindberg, som bygger på den mönsterskatt vårt företag besitter. Stig Lindbergs tyger är nyproducerade efter gamla provtryck, som vi hittat i vårt gedigna arkiv. På vissa av dem har vi adderat en modernare touch, för att passa vår inredningstid och på andra har vi helt följt Lindbergs tankar från början till slut. Hela produktionen har skett i samråd med Lars Lindberg, Stig Lindbergs son.

Samtliga mönster är helt nya i Ljungbergs Factorys kollektion år 2015, men är väkända mönster i textila sammanhang: Cello, Poème d'amour, Mitt i prick, Printemps och Melodi samt för offentlig inredning, i flamsäker Trevira CS; Lustgården, Cello och Mitt i Prick.

Cello
Det grafiska mönstret Cello ritades av Stig Lindberg 1953 och visades för första gången i NK:s ljusgård. Stig Lindberg visade med mönsterbilden Cello att han också kunde rita abstrakta och konkreta mönster, utöver sina mer "spralliga" mönster. De grå, beige och svarta tonerna är framtagna för Ljungbergs Factorys kollektion för hemmiljö. Mönstret Cello finns förutom på bricka och metervarar också som bäddset, kimono och kuddfodral i flera olika storlekar med mera.

För offentlig miljö lanseras mönstret i brunt/grått och grönt/blått på Trevira CS Struktur, som är flamsäkert och följer de krav som ställs på textilier för offentlig inredning.

Poème d'amour

Det figurativa mönstret Poème d'amour, kärleksdikt, ritades av Stig Lindberg 1947. Detta kom att bli ett av Stig Lindbergs mest kända mönster och finns nu att beskåda på Nationalmuseums avdelning för konsthantverk, i Stockholm. I just tyget Poème d'amour, sydde Astrid Sampe, chef för NK:s Textilkammare, sig en klänning och Stig Lindberg gjorde ett halsband och armband av porslinsblommor att matcha till klänningen.

Poème d'amour trycks idag hos Ljungbergs Factory, efter inspiration från provtryck från Stig Lindbergs dagar, adderade med en modern touch. I kollektionen finns förutom metervara också produkter, som kuddfodral i olika storlekar, mjuka bäddset i utsökt eko bomullssatin och vackra dukar i både fin jeansblå färg och en mjuk rosa kulör.

Mitt i prick

Det nonfigurativa mönstret Mitt i prick, från 1947, hör till ett av Stig Lindbergs mest kända mönster och kan beskådas på Nationalmuseums avdelning för konsthantverk. Mönstret Mitt i prick dyker också upp på en av vaserna på tyget Pottery. Ljungbergs Factory lanserar mönstret i en ny heminredningskollektion, där såväl metervara samt textilprodukter som bäddset, kuddfodral och kimono ingår. I mönstret lanseras också en rektangulär bricka ingår.

För offentlig miljö lanseras mönstret i naturtoner i brunt, grått och rött samt i pastelltoner i grönt, blått och rött på Trevira CS Struktur, som är en flamsäker kvalitet och följer de krav som ställs på textilier för offentlig inredning.

Printemps

Mönstret Printemps (Vår) ritades 1947 och premiärvisades i första kollektionen på NK-Bo. Stig Lindberg hade gjort en lekfull utställning där tyger hängde på tvättlinor och där pappdockor visade upp textilierna på ett roligt vis. Mönstret lanseras nu på en vacker bomull- och linkvalitet i två färger; blått och grönt. Produktkollektionen består av löpare, kökshanddukar, tabletter och kuddfodral.

Lustgården

Det berättande mönstret Lustgården lanseras nu också i två helt nya färger och en ny kvalitet, Trevira CS struktur, framtagen för  offentlig inredning. Färgerna går i sobra naturtoner samt i glada pastelltoner. För offentlig miljö ser vi stora möjligheter med det gladlynta och lekfulla mönstret.

Melodi

Hösten 2014 lanserades fyra helt nya färger i det berättande och omtyckta mönstret Melodi; rosa, petrol, orange och grå. Dessa färger återfinns nu på handtryckta kuddfodral i kraftigare lin och på generösa brickor om 46 cm.

Lars Lindberg har ordet

Min far Stig Lindbergs design är mer i ropet än på länge och det är väldigt roligt att ytterligare textilmönster av honom nu nylanseras. För oss i familjen är det extra roligt att samarbetet med Ljungbergs Factory, där tygerna ursprungligen producerades, leder till att mönstren lever vidare.

Jag minns min far som en person som jobbade jämt, kvällar helger och semestrar oxå. Det resulterade i att han lämnade efter sig en otrolig mönsterskatt. Även om han kanske är mest känd för sina glada figurativa mönster så skapade han också mängder av utsökta abstrakta mönster. "Mitt i prick" i stil med hans fajansmönster från 40-talet och det grafiska "Cello" är exempel på dessa, nu framtagna i moderna färgställningar. Härligt att också se Poème D’amour igen, mönstret som Astrid Sampe tyckte så mycket om att hon genast lät sy upp en klänning i tyget. (Nu på Nordiska Museét.) Och sedan romantiska Printemps, det tyget är vår det!

Lars Dueholm-Lindberg

• Mode

• stig lindberg
  • ljungbergs factory