Effektiv badrumsrenovering och bättre arbetsmiljö med prefablösning

Effektiv badrumsrenovering och bättre arbetsmiljö med prefablösning

När J. Mattssons VVS tilldelades en badrumsrenovering hos Karlshamnsbostäder valde de att använda prefablösningen LK Installationsvägg Optimal, istället för att göra ett traditionellt stambyte. Resultatet blev snabbare installation och bättre arbetsmiljö.

Projektet omfattar renovering av 22 badrum på ett LSS-boende för personer med psykisk ohälsa i Svängsta, Karlshamns kommun.
– LK hade berättat om sin installationsvägg för oss och det här var ett perfekt tillfälle att testa den eftersom Karlshamnsbostäder önskade dold rördragning och så liten inverkan som möjligt på verksamheten i övriga delar av byggnaden, säger Roy Åkesson, entreprenadchef på J. Mattssons VVS.

Det visade sig bli ett lyckat val för J. Mattssons VVS som både har kortat installationstiden och förbättrat arbetsmiljön:
– Monteringen av LK:s prefabricerade installationsvägg med tillhörande stammar och takskåp går snabbare än vid ett traditionellt stambyte. Tidsbesparingen beror framförallt på att det krävs mindre borrning och rördragning. Dessutom får våra montörer en bättre arbetsmiljö. En annan fördel är att det inte krävs lika stora och kostsamma ingrepp vid en eventuell framtida renovering, säger Roy Åkesson.

LK:s lösning är alltså ett prefabricerat och projektanpassat system med alla delar från VA-stammar till installationsvägg. Själva installationsväggen består av tre moduler för dusch, handfat och WC samt en justerbar del för att anpassa bredden till rummets storlek. Alla rör, fixturer och beslag är förmonterade. Väggbeklädnaden utförs enligt rekommendationen Så här bygger du en våtrumsvägg, publicerad av Säker Vatteninstallation. Det är inga kopplingar inuti väggen utan de sitter i ett takskåp med tappvattenfördelare. Vid behov kan personalen på boendet snabbt stänga av vattnet i enskilda lägenheter från sitt kontor med hjälp av en vattenfelsbrytare.

LK har stor erfarenhet och kompetens inom prefabricerade VVS-lösningar. Installationsväggen tillverkas under optimala förhållanden på företagets anläggning i Gävle. Lösningen anpassas efter projektets förutsättningar och kundens önskemål:
– Vi har haft en tät kontakt med LK:s support och fått mycket bra stöd. Leveranserna har skett enligt tidsplan och fixturerna sitter där de ska. Vi och LK har ett gemensamt intresse av att leverera bästa möjliga slutresultat åt kunden. Det finns många fördelar med prefabricering och vi kommer säkert att använda den här lösningen i fler projekt, avslutar Roy Åkesson.

För mer information, vänligen kontakta:

Veli Komulainen, ansvarig bygg & OEM, LK Systems
veli.komulainen@lksystems.se