Kund- och samhällsnytta i centrum för LKAB:s årsredovisning

LKAB publicerar idag sin årsredovisning för 2013. Årets redovisning tar ytterligare steg för att både beskriva LKAB:s affär och nytta för samhället. I redovisningen framgår bland annat att LKAB är en av Sveriges fem största skattebetalare och att koncernen 2013 skapade ett samhällsekonomiskt värde motsvarande 24 miljarder kronor.

- LKAB:s verksamhet skapar idag cirka 54 000 arbetstillfällen på Nordkalotten genom direkta arbetstillfällen, indirekt påverkan lokalt och regionalt samt genom transport till och verksamhet hos våra kunder. Vi vill på olika sätt tydliggöra vår samhällsnytta, säger Lars-Eric Aaro, LKAB:s vd och koncernchef.

Det samlade värde som LKAB skapar och fördelar omfattar bland annat löner till medarbetare, leverantörsutbetalningar, utdelning till ägaren samt skatteinbetalningar.

Detta och mycket mer kan du läsa om i LKAB:s års- och hållbarhetsredovisning som från och med måndagen den 31 mars finns tillgänglig på LKAB:s webb: www.lkab.com/arsredovisning

Kontaktperson: Frank Hojem, Kommunikationsdirektör

Telefon: +4692038070