LKAB inleder geoundersökningar inför bostadsbygge i Kiruna

I dag, onsdagen den 21 mars, inleder LKAB geoundersökningar vid Jägarskolan i Kiruna. Arbetet är en förberedelse inför byggnationen av 50 nya bostäder i området.

- Geoundersökningarna är en del i arbetet inför ansökan om marklov och byggnation på Jägarskoleområdet, säger LKAB:s projektledare Tjabba Nordanfjäll.

Geoundersökningarna utförs genom att man borrar hål i marken för att undersöka kvaliteten på jord, berg och grundvatten. Undersökningarna kommer att ske genom stickprov på olika platser i området, som vid parkeringen och i slänten mot bostadsområdet nedanför Jägarskolan.

Geoundersökningarna startar i dag, onsdag, och kan orsaka buller i omgivningen. Av hänsyn till närboende kommer de att ske dagtid under de 2-3 veckor som de beräknas pågå.

LKAB och Kiruna kommun har träffat avtal om att upprätta detaljplan för Luossavaara och Jägarskoleområdet.

På Jägarskoleområdet planerar LKAB Fastigheter AB att bygga 50 nya bostäder i den första etappen. Tillsammans med de 150 bostäder LKAB Fastigheter AB planerar att bygga på Luossavaara och de ombyggnationer företaget gör på Jägarskoleområdet och Gullriset handlar det om totalt 250 nya bostäder i Kiruna. Allt enligt det avtal om Gruvstadspark 1 som upprättats mellan LKAB och Kiruna kommun.

LKAB Fastigheter AB planerar också att bygga 20 nya bostäder i Svappavaara.

LKAB är en internationell, högteknologisk mineralkoncern, världsledande producent av förädlade järnmalmsprodukter för ståltillverkning och en växande leverantör av mineralprodukter till andra industribranscher. Koncernen har cirka 4 000 medarbetare, i cirka 30 bolag i ett 15-tal länder.
Omsättningen 2011 var 31 122 Mkr och rörelseresultatet 14 705 Mkr.

• Jägarskolan
  • Tjabba Nordanfjäll