LKAB vinner pris för bästa hållbarhetsredovisning

LKAB:s års- och hållbarhetsredovisning är utsedd till Sveriges bästa bland de största företagen. Det är FAR, branschorganisationen för redovisningskonsulter, revisorer och rådgivare som delar ut priset vid ett seminarium i Stockholm idag.

-  Hållbarhet är kärnan i LKAB:s affärsidé. Vår ambition att vara det mest resurseffektiva och innovativa gruvföretaget i världen är grunden för LKAB:s verksamhet. Vi är givetvis mycket hedrade av denna utmärkelse, säger vd och koncernchef Lars-Eric Aaro.

LKAB har under lång tid arbetat med att förstärka hållbarhetsarbetet. Hållbarhet drivs av företagets ledning och styrelse och är en bärande del av LKAB:s strategi. Det är också något som FAR har tagit fasta på i motiveringen till priset.

”LKAB:s hållbarhetsredovisning är lätt att ta till sig. Hållbarhetsarbetet presenteras på ett bra sätt och som en naturlig del av affärsstrategin där varje strategiskt område inkluderar hållbarhetsdimensioner,” skriver FAR bland annat, i motiveringen till utmärkelsen.

-  Vi har många konkreta exempel på hållbarhetsarbete i praktiken. Samhällsomvandling i både Malmberget och Kiruna, stora miljöinvesteringar och inte minst ett intensivt arbete för att vara den mest klimatsmarta järnmalmsproducenten i världen. Tydliga mål kopplade till konkreta insatser ger resultat, säger Lars-Eric Aaro.

Läs hela motiveringen här: www.far.se

Kontaktperson:

Kontaktperson: Frank Hojem, Kommunikationsdirektör