Ny projektchef hos LKAB

Jan Lundgren har utsetts till avdelningschef för en ny projektavdelning inom LKAB.

Han tillträdde sitt nya jobb den 1 september 2011 och rapporterar till direktören för Teknik & Affärsutveckling, Per-Erik Lindvall.

– Den nya projektavdelningen är en sammanslagning av tidigare två avdelningar, anläggningsprojekt samt logistik och energi, säger Per-Erik Lindvall. Det innebär att Jan Lundgren har ansvaret att tillsammans med sina medarbetare genomföra många av de stora och tunga investeringar i miljardklassen som LKAB skall genomföra de kommande åren.

– LKAB är i en stark tillväxtfas som innebär att vi ska öka produktionen av järnmalmsprodukter med 35 procent till cirka 35-40 miljoner ton år 2015. Vi bygger nytt och bygger om, exempelvis i anläggningar, järnvägar, terminaler och hamnar.  Vi satsar på fler nya lok och vagnar och effektiviserar inom energiområdet.  Dessutom tillkommer många anläggningsprojekt i samband med samhällsomvandlingarna i Kiruna och Malmberget.

Jan Lundgren är 46 år och civilingenjör i industriell ekonomi från Luleå tekniska universitet.

Han började på LKAB 2006 som projektledare Logistik, med ansvar för investeringar inom lok, vagnar, terminaler, hamnar, järnväg, etc.

Jan Lundgren har även arbetat som projektledare inom Boliden och varit partner på Alfakonsult i Göteborg.

Jan Lundgren nås på telefon 0980-718 63.
Per-Erik Lindvall nås på telefon 0920-381 63.

Christina Niemi Autio
Avdelningschef, Information