Appen MobiTrotter expanderar i de nordiska länderna

Många svenskar sparar redan tusenlappar på billigare mobiltelefoni utomlands genom appen MobiTrotter. Nu är tjänsten tillgänglig även i Norge, Danmark och Finland tack vare ett utökat samarbete med Thomas Cook.

MobiTrotter lanseras nu i Norden tillsammans med Thomas Cook och desss bolag i de nordiska länderna. Tjänsten marknadsförs genom Ving i Sverige och Norge, Spies i Danmark och Tjäreborg i Finland. Thomas Cook marknadsför appen i sina avresemejl till cirka 1,5 miljoner resenärer årligen. MobiTrotter står inför att adressera en internationell marknad med flera nya partners i process.

- Vi tror att det är en tjänst som våra resenärer kommer att uppskatta, eftersom vi ser behovet och viljan att kunna ringa billigare, inte minst på långdistansresmål, säger Henrik Fransson, partneransvarig för tilläggsförsäljning på Thomas Cook.

- Samarbetet med resebranschen är en win-win-win-situation. Vi når rätt målgrupp, våra partners kan erbjuda en efterlängtad tilläggstjänst och få nya intäkter och kunden slipper dyra roamingkostnader”, säger Peter Bjurström, vd för MobiTrotter och med långt förflutet inom telekomvärlden.

MobiTrotter kombinerar traditionell mobiltelefoni och IP-telefoni vilket leder till kraftigt reducerade priser när mobilen används utomlands. Tjänsten är unik genom att den erbjuder en kombination av de olika sätt som det går att ringa och mobilsurfa internationellt. Man nås på sitt vanliga mobilnummer och numret syns för dem man ringer till.

Tjänsten riktar sig främst till resenärer som reser utanför EU. I EU rekommenderar MobiTrotter resenärer att ringa gratis med tjänsten inom WiFi.

Utanför EU är förtjänsten mycket stor för användaren. Med appen MobiTrotter och ett lokalt simkort utomlands får användaren full täckning på resmålet och är inte beroende av WiFi-zoner. Man sparar upp till 95 procent på att ringa och ta emot vanliga GSM-samtal jämfört med roamingpriser. Mobilsurfen får man till låga lokala priser och användaren sparar ofta upp till 99 procent jämfört med roamingpriser. Resenärer utanför EU använder MobiTrotter helt gratis till andra MobiTrotteranvändare inom WiFi-zoner. Att ringa från WiFI-zoner till vanliga nummer i Sverige kostar 61 öre per minut och ta emot samtal 35 öre per minut.

Flera profiler inom resenäringen är delägare i MobiTrotter och flera av dem sitter i MobiTrotters Advisory Board. Styrelseordförande är Lars Löfgren, Thomas Cooks före detta koncernchef i Norden.

För ytterligare information, kontakta:

MobiTrotter AB

Peter Bjurström, VD, Co-Founder
Mobil: +46 (0)70 357735
Epost: peter.bjurstrom@mobitrotter.com

Jan Larsson, CTO, Co-Founder
Mobil: +46705094502
Epost: jan.larsson@mobitrotter.com

• Telekom

• app cuts roaming cost
  • appar för internationll mobiltelefoni
  • apps for international mobile telephony
  • call and surf cheap abroad
  • free mobile telephony
  • gratis mobiltelefoni
  • mobilapp kapar kostnader för roaming
  • mobile travellers
  • ring och surfa billigt utomlands
  • roamingfri mobiltelefoni

Mobitrotter AB, en svensk uppstickare på telekommarknaden, grundades i Stockholm 2013 och har sedan dess utvecklat appen MobiTrotter. Genom att använda appen undviker man de överpriser som traditionella mobiloperatörer tar ut. Roaming, internationella röstsamtal och mobilsurf behöver inte vara dyrt bara för att man reser. Med appen ringer du gratis eller roamingfritt och får lägsta surftaxan på resan. MobiTrotter marknadsförs som en mervärdestjänst via aktörer inom reseindustrin med ett provisionsbaserat ersättningsupplägg som grund. Viktiga partners för MobiTrotter är researrangörer, resebyråer, OTA:er (Online Travel Agencies), flygbolag och etniska Communities. MobiTrotter står inför att adressera en stor internationell marknad.