Världen behöver innovativa lösningar - inte fler kaffekapslar i aluminium och plast

Nyhet -

Öppet brev från Löfbergs till våra kollegor i kaffebranschen

Om några dagar kommer Sveriges konsumenter att möta en ny produkt i butikshyllorna, Löfbergs nya växtbaserade kaffekapsel som fungerar i Nespressosystemet® och som kan slängas i matavfallet. Och som givetvis innehåller riktigt fint utvalt certifierat kaffe.

Kaffekapslar har med rätta fått agera som exempel på den ohållbara och resursslösande konsumtion av livsmedel och förpackningar som idag är en del av vår vardag. Kaffekapslar har haft en kraftig tillväxt de senaste åren och stod för 4,5 % av totala kaffemarknaden i Sverige 2014 och i Europa för hela 30 %. Kapslarna tillverkas nästan uteslutande av icke förnybara material som plast och/eller aluminium, ofta inpackade i ännu mer material för att bevara smakerna.

I våras väcktes återigen debatten om kapslarnas vara eller icke vara upp då den tyska staden Hamburg införde ett förbud mot kaffekapslar – och annat engångsmaterial – inom stadens verksamheter. Vi på Löfbergs välkomnar denna debatt, men vi tror inte att konsumenter kommer att sluta dricka kapselkaffe, och det tycker vi heller inte att man ska behöva göra. Även om mängden förpackningsmaterial kan ifrågasättas finns det många fördelar med kapslar. Man brygger bara så mycket kaffe man behöver vilket minskar svinnet och maskinen kan stängas av direkt då den använts jämfört för kaffebryggare som ofta står på onödigt länge.

Växtbaserade kaffekapslar - vi vill att fler följer efter

Utbudet av kapslar är idag enormt och nya varianter träder in på marknaden hela tiden. Men med rådande klimatläge samt Sveriges och världens nya mål i Agenda 2030 krävs en omställning från fossila till förnybara material, och det snabbt. 2050 beräknas andelen ton plast och fisk i haven vara 1:1 och den är redan idag 1:5 enligt en rapport från Ellen MacArthur Foundation.** Om vi har möjligheten att erbjuda konsumenter riktigt gott certifierat kaffe i en kapsel gjord av växtbaserat material (PLA) istället för fossil plast eller aluminium och samtidigt driva på utvecklingen i branschen så vill vi självklart göra det. Redan 1993 var vi först ut med att ta bort aluminiumet i kaffepaketen och vi menar fortfarande att vår vakuumförpackning än idag är marknadens mest miljöanpassade och resurssnåla kaffeförpackning.

Genom att våga utveckla och lansera denna typ av produkter vill vi bana väg för en bredare kommersialisering, någon måste gå först, och nu hoppas vi att fler följer efter. Jag uppmanar därför våra kollegor i branschen att ställa om till förnybara material för kaffekapslar, då kan vi snart se en revolution på området och en snabb omställning, vilket i förlängningen gynnar oss alla. Det är vår skyldighet som aktörer i kaffebranschen att driva på för en mer hållbar konsumtion av kaffe. Oavsett om det handlar om nya material för våra förpackningar eller hur vi arbetar för att de bönder som odlar det kaffe vi köper kan försörja sig och leva ett bra liv, så att det finns riktigt gott kaffe att köpa även imorgon.

Och vill ni prova våra nya växtbaserade kapslar som kan slängas i matavfallet så gå in här och registrera er så skickar vi ett paket. Annars finns de snart att köpa på Axfood, Ica och Coop i hela Sverige och givetvis på våra caféer och via vår webshop. Läs mer om kapslarna på vår hemsida

Trevlig kaffestund!

Lars Appelqvist, vd Löfbergs

Sofia Svahn, Kommunikationsdirektör, tel: 054-140110

Lars Appelqvist, vd, tel: 054-140129

*Nespresso® är ett registrerat varumärke av tredje part och har inget samröre med AB Anders Löfberg.

** Ellen MacArthur Foundation, The New Plastics Economy, s. 28. RETHINKING THE FUTURE OF PLASTICS