Harrys och Löfbergs ska ta krogkaffet till en ny nivå

Harrys och Löfbergs ska ta krogkaffet till en ny nivå

Krogkedjan Harrys inleder ett samarbete med kafferosteriet Löfbergs. Förutom det goda kaffet kommer man att lägga mycket energi på att koka ihop ett kaffeerbjudande med nya, spännande produkter.

- I slutändan handlar det om att vi vill bjuda våra gäster på en ännu bättre upplevelse. Det gör vi bland annat genom att utvecklas på kaffeområdet, och här är Löfbergs helt rätt partner, säger Gustav Löfving, Franchise- och Marknadschef på Harrys.

Kaffet allt viktigare
Harrys gjorde nyligen en stor kartläggning av trender, beteenden och attityder som formar morgondagens nöjesliv. En slutsats är att efterfrågan på alkoholfria alternativ ökar. Här spås kaffet få stor betydelse.

- Vi gör samma bedömning och spanar hela tiden efter nya trender som passar nästa generation kaffeälskare. Vi ser fram mot samarbetet med Harrys och inrättar bland annat ett gemensamt innovationsråd för att nå nästa nivå, säger Lotta Hallström, kundansvarig på Löfbergs.

Kalla och heta trender
Kaffet som Harrys serverar är ekologiskt och Fairtrade-märkt. Samtidigt kommer krogkedjans gäster få möta kaffe i nya former och sammanhang. Det handlar om både varmt och kallt kaffe, drinkar och cocktails.

- Nitro Coffee är ett bra exempel. Ett kallbryggt kaffe som trycksätts med kväve och serveras på tapp. Resultatet blir ett sammetslent kaffe täckt av ett mjukt krämigt skum, ungefär som en stout. En het trend som passar bra på Harrys, säger Lotta Hallström.

Krogkedjan Harrys startade i Falkenberg 1993 och finns idag på ett 30-tal orter i Sverige. Krogarna drivs dels av fristående franchisetagare, dels av moderbolaget Harrys Pubar AB, med huvudkontor i Göteborg. Krogkedjan sysselsätter cirka 1000 personer i Sverige.

Gustav Löfving, Franchise- och Marknadschef, Harrys, tfn: 070-755 90 77
Lotta Hallström, Key Account Manager, Löfbergs, tfn: 054-300 04 36

Löfbergs är ett av Nordens största familjeägda kafferosterier. Företaget har drygt 300 anställda och omsätter 1,8 miljarder kronor. Huvudkontoret ligger i Karlstad och företaget har egna rosterier i Sverige, Norge, Danmark och Lettland. Företaget grundades 1906 och är idag en av världens största importörer av ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe. Löfbergs äger även te-varumärket Kobbs. http://www.lofbergs.se