Nyhet -

Long Tall Sally 10 år: ”Målet är att göra kunderna framgångsrika – och ha roligt”

– Min målsättning med Long Tall Sally var från första stund att kombinera två uppgifter: Att göra våra kunder framgångsrika i sin kommunikation och att skapa en rolig arbetsplats.

Orden är Britta Sjöströms. Long Tall Sallys grundare, ekonomijournalist och företagare. Tillsammans med kollegan och journalisten Karin Andréen Olsson har hon drivit den nu tioårsjubilerande PR-byrån.
– Med den målsättningen är det extra smickrande att vi haft så framgångsrika kunder som Gore, DB Schenker, Santa Maria och Husqvarna med oss under många år. Vi har och har haft kunder med välkända internationella varumärken, men också mer nischade företag med stark förankring inom sina områden i Sverige.

Finns det då någon speciell företagskultur på Long Tall Sally?
– Det som är specifikt för oss är inte det vi gör utan de vi är. Det är ambitionen att få kunden att känna sig sedd, trygg och må bra. Det är vår drivkraft att våra kunder ska uppleva det så.

Förmågan att växa kontrollerat är en annan av Long Tall Sallys riktlinjer. Från två personer 2001 till dagens åtta, utan lån eller koncern i ryggen.
– Vi har har en stabil filosofi i förhållande till tillväxt, som genomsyrar hela företaget, lokalbyten, anställningar och kunder. Vår strategi är att vara verksamma i många branscher, så vi inte är så konjunkturkänsliga. Det har också gjort oss starka i ekonomiska vargavintrar, som 2001 och 2009.

Om ni jämför PR i dag med hur det såg ut för tio år sedan, vilken är den stora skillnaden?
– I grunden är det samma sak, vår uppgift är att hjälpa kunderna att på bästa sätt kommunicera sitt budskap och skapa starka relationer, säger Karin Andréen Olsson, som för tre år sedan tog över som VD för Long Tall Sally.
Områden som utvecklats är marknadskommunikation, kriskommunikation och analyser – och självklart de senaste årens stora omvälvning med digitala och sociala medier.
– Vi ser till helheten. Ett företag har inte bara konsumenter, det har också anställda, leverantörer, partners och återförsäljare. Genomtänkt kommunikation på alla fronter är en bra väg till framgång. Dessutom har vi väl fungerande kanaler till media – både traditionella och sociala media.

Nu byter ni namn från LTS Kommunikation till Long Tall Sally.
– Namnet Long Tall Sally fick vi ursprungligen av en av våra första kunder. Både Britta och jag är långa, 180 centimeter, säger Karin Andréen Olsson. Smeknamnet har hängt med och nu kallar vi oss det publikt. Det symboliserar vi också med en ny hemsida och ny logga. Allt toppar vi med en rejäl tioårsfest!

• kommunikation
  • pr