Scouterna får kommunikationspriset Årets Sally 2012

Övergrepp sker ofta i det dolda och kan vara svårt för ett barn att prata om. Genom utbildningskonceptet ”Trygga Möten” rustar Scouterna sina ledare att agera mot alla former av övergrepp mot och mellan barn och ungdomar. För detta belönas de med kommunikationspriset Årets Sally 2012, som delas ut av Long Tall Sally PR i Göteborg.

– Att som vuxen kunna se och möta barn i den här situationen – och agera – kräver både kunskap och ett stort mod. Därför är det så bra att Scouterna skapat ett sätt att nå ut till många med tydliga och konkreta råd och metoder. Det är ju inte bara ungdomsledare som har nytta av ”Trygga möten”, alla vuxna borde ta del av utbildningen, säger Karin Andréen Olsson, VD för Long Tall Sally PR.

Scouterna har arbetat med ”Trygga Möten” – att förebygga och upptäcka övergrepp – sedan 2005. Ledarutbildningen har spridits till hela världens scouter genom deras internationella verksamhet och andra organisationer har också intresserat sig för Scouternas arbete. Konceptet ”Trygga Möten” har därför även mynnat ut i en gratis webbkurs öppen för alla som jobbar med barn och ungdomar: Trygga möten – överallt. I kursen får man bland annat lära sig hur man skapar en trygg miljö för barn och ungdomar, hur man förebygger övergrepp och hur man beter sig om man tror att någon far illa.

– Scouterna är väldigt glada och hedrade över att ”Trygga Möten” uppmärksammas och får Årets Sally. Det stärker oss i övertygelsen om att det är mycket viktiga frågor att arbeta med – för oss men även för andra, säger Carin Grundberg-Sandell, projektledare Trygga Möten, Scouterna.

Om Årets Sally:
 Årets Sally är namnet på Long Tall Sallys pris som instiftades 2008. Med det vill vi belöna modiga och kreativa människor som lyckats förändra världen, eller bara vardagen, med hjälp av framgångsrik kommunikation. Skarpa hjärnor med varma hjärtan bör uppmärksammas! Priset består av en penningsumma samt en skulptur, en ängel gjord av Göteborgskonstnären Sverker Eklund.

Tidigare Årets Sally:

2011: Ung Cancer, en ideell organisation för unga vuxna cancerdrabbade mellan 16-30 år. För att de har skapat en mötesplats, startat debatt och synliggjort en utsatt grupp människor.

2010: Behrang Miri, rappare, föreläsare och kommunikatör för att han genom organisationen RGRA – Rörelsen Gatans Röst och Ansikte – ger en röst åt dem som inte har någon och inspirerar andra att uttrycka sig, erövra språket och göra sig hörda.

2009: Kamratposten, för sitt framgångsrika arbete med att föra barnens talan vidare ut i samhället.

2008: Konstnären Elsa Agélii som belönades för sitt projekt ”Bilder kring vatten och öken”, ett samarbete med kvinnor i byar i delstaten Rajasthan, nordvästra Indien.

För mer information:
 Karin Andréen Olsson, VD
 Long Tall Sally.

• scouterna
  • karin andréen olsson
  • carin grundberg-sandell
  • long tall sally
  • trygga möten
  • årets sally

Long Tall Sally är en PR-byrå i Göteborg som arbetar med integrerad PR – medierelationer, marknads-PR, marknadskommunikation, sociala medier, tidningar med mera. Bland kunderna finns varumärken som Husqvarna, Santa Maria, GORE-TEX®, WINDSTOPPER®, DB Schenker, Norstedts Juridik och ConvaTec. Long Tall Sally startade 2001.

Stefan Kavsjö