Knepen som motverkar intrång på din hemsida

Att få sin hemsida hackad och fylld med spamlänkar och skadlig kod är en sajtägares värsta mardröm. Ofta känns intrånget personligt riktat mot just dig, men så är oftast inte fallet. Enligt Loopia, Sveriges största webbhotell, är orsakerna till varför hemsidor hackas många. Som tur är finns det vissa knep som försvårar intrången.

- Oftast är osaken till denna typ av intrång att komma åt eller ändra sajtens innehåll, att utnyttja sajten för att skicka skräppost eller att skapa länkar till sina egna sidor för att rankas bättre i sökmotorer, berättar Jimmie Eriksson, VD på Loopia.

Enligt Loopia scannas ofta tusentals sajter samtidigt av hackarna, i jakt på eventuella säkerhetshål som kan utnyttjas till intrång. Allt sker per automatik och i många fall genomförs attacken inte ens av en människa utan en dator.

Hur motverkar jag intrång på min hemsida?

Genom att följa nedanstående punkter kan du förebygga att din hemsida blir hackad, även om det inte ger din sajt något garanterat skydd.

• Hålla dina program, verktyg, teman, tillägg, etc. uppdaterade till den senaste versionen. Det täpper igen eventuella säkerhetshål.
  • Aldrig använda användarnamnet admin till din hemsida. Admin är ofta standardvalet vid en installation och byter du inte till något annat lägger du halva din inloggning i famnen på hackarna.
  • Se till att alltid ha en backup på din hemsida och att använda någon typ av brandvägg. En relativt enkel lösning som kan rädda din dag (och hemsida).

- Upptäcker du att din hemsida blivit hackad bör du kontakta ditt webbhotell omgående för att få instruktioner kring hur du återställer sajten, säger Jimmie Eriksson. Vi på Loopia erbjuder support till våra kunder alla dagar om året - även julafton!

Läs mer om hur du säkrar upp din hemsida på Loopias blogg.

Mer information:

Jimmie Eriksson, VD, Loopia AB, 0702-27 74 79, jimmie.eriksson@loopia.se

Om Loopia:

Loopia AB är ett av Sveriges största och snabbast växande webbhotell med verksamhet i Sverige, Norge och Serbien. Företaget är en del av Visma, Nordens ledande leverantör av produkter och tjänster inom program och system, outsourcing, inköp och inkasso, retail IT-lösningar samt projekt- och konsulttjänster. Loopia erbjuder både privatpersoner och företag innovativa lösningar för hantering av sina webbsajter och sin e-post. Pålitliga tjänster med engagerad personal till konkurrenskraftiga priser.

www.loopia.se

• wordpress