Sociala medierna som passar ditt företag bäst

För att få nya kunder och öka din försäljning med hjälp av marknadsföring i sociala medier är det viktigt att du som företagare finns i de sociala kanaler där din målgrupp befinner sig. Det menar Loopia, Sveriges största webbhotell, som nedan beskriver några av de största sociala kanalerna idag, vad de innehåller och vilka åldersgrupper som rör sig i dem. Kika igenom och identifiera vilka som passar just dig och ditt företag.

Facebook är det största sociala nätverket och kan användas till att annonsera eller kommunicera med dina kunder i bild-, text- eller videoform från din egen företagssida.I Sverige är Facebook den dominerande sociala kanalen bland Internetanvändarna och det går att hitta alla åldersgrupper på Facebook, dock är majoriteten av användarna mellan 16-25 år.

3 Facebook-tips till dig som företagare:

• Publicera värdefullt innehåll för din målgrupp som t ex tips och nyheter.
  • Håll din tidslinje aktiv och levande genom att publicera inlägg med jämna mellanrum.
  • Erbjud snabb och smidig kundsupport via Facebook.

Instagram kan ses som en slags blogg där du som företagare kan dela med dig av produktlanseringar, kampanjer, etc i bilder. I Sverige använder ca 40% av befolkningen Instagram och nyligen lanserades möjligheten att annonsera via Instagram vilket ger dig som företagare möjlighet att exponeras för användare som ännu inte aktivt valt att följa dig.

3 Instagram-tips till dig som företagare:

• Publicera visuellt tilltalande bilder eller videos med fina färger och god kvalitet.
  • Använd hashtags (sökord med #-symbolen framför) för att nå ut till fler följare.
  • Använd uttryckssymboler (så kallade emojis) i bildtexten för att symbolisera känslor.

Twitter är en så kallad mikroblogg där du som företagare skriver och publicerar så kallade tweets, på max 140 tecken. Twitter kan användas för att aktivt delta i debatter, sprida nyheter om ditt företag eller övervaka vad som sägs om ditt varumärke.Twitter är ett av få sociala medier där andelen användare är högre bland män än kvinnor och allra populärast är det bland 16-25åringar.

3 Twitter-tips till dig som företagare:

• Skriv kort och kraftfullt eftersom du endast har 140 tecken till godo.
  • Använd hashtags i lagom mängd för att nå fler följare.
  • Retweeta och gilla-markera andras tweets för att få mer exponering.

På det professionella nätverket LinkedIn kan du som företagare använda till att bland annat rekrytera personal, hitta nya kunder och få bättre rankning i sökmotorer.LinkedIn utmärker sig gentemot övriga sociala medier med att inte ha majoriteten av sina användare i den yngsta åldersgruppen. En majoritet av LinkedIn-användarna har ett aktivt yrkesliv och använder kanalen till att marknadsföra sig själva, sitt företag eller för att knyta affärskontakter.

3 LinkedIn-tips till dig som företagare:

• Håll din företagssida uppdaterad för att ge en professionell bild av företaget utåt.
  • Använd en professionell profilbild som kan kopplas till ditt varumärke, t ex din logotyp.
  • Ta med viktiga sökord för din verksamhet på din profil för högre rankning i sökmotorer.

Häng med på Loopia-bloggen för fler tips om sociala medier!

Mer information:

Jimmie Eriksson, VD, Loopia AB, 070-227 74 79, jimmie.eriksson@loopia.se

Om Loopia:

Loopia AB är ett av Sveriges största och snabbast växande webbhotell. Företaget är en del av Visma, Nordens ledande leverantör av produkter och tjänster inom program och system, outsourcing, inköp och inkasso, retail IT-lösningar samt projekt- och konsulttjänster. Loopia erbjuder både privatpersoner och företag innovativa lösningar för hantering av sina webbsidor och sin e-post. Pålitliga tjänster med engagerad personal till konkurrenskraftiga priser. Loopia har idag verksamhet i Sverige, Norge och Serbien.

www.loopia.se