Fortsatt stark utveckling av svenska domännamn första kvartalet

Antalet nyregistrerade svenska domännamn under 2016 är det högsta på fem år, och 2017 fortsätter på samma starka trend. Under årets första kvartal registrerades totalt 81 566 nya .se-domännamn, en ökning med 53 procent jämfört med första kvartalet 2016. Det visar statistik som webbhotellet Loopia sammanställt från IIS.

– Den fortsatt stabila ökningen av nya svenska domännamn är glädjande att se. En anledning till ökningen kan vara att fler företagare insett vikten av att skydda sitt företagsnamn som ett domännamn innan de etablerat sin verksamhet, säger Jimmie Eriksson, vd på Loopia.

I mars 2017 registrerades 28 129 nya .se-domäner, en ökning med 924 stycken från föregående månad som motsvarar 3 procent. Det gör mars till den starkaste månaden under 2017 sett till nyregistreringar. I jämförelse med mars 2016 har antalet nya .se-domäner ökat med hela 28 procent.

– Att registrera sitt företagsnamn som ett domännamn är viktigt för att skydda det på internet. Det ökar också synligheten för ditt företag vilket gör det lättare för både nuvarande och nya kunder till företag att hitta nödvändig information, säger Jimmie Eriksson.

Tips: Så får du fler kunder att hitta ditt företag på nätet

För att få fler besökare och potentiella kunder att hitta dig på nätet kan du registrera flera domännamn som du sedan pekar till din hemsida. Då hamnar dina besökare på rätt sida även om domännamnet skrivits fel i webbläsaren.

Vi rekommenderar att du kompletterar ditt domännamn med:

• alla vanliga toppdomäner (t ex .COM, .NU och .EU)
  • vanliga felskrivningar och stavfel (t ex loppia.se och lopia.se)
  • både med och utan svenska tecken (t ex mindomän.se och mindoman.se)