NetBSD.se rullar vidare: Loopia räddar öppet källkodsprojekt

NetBSD.se, som tillhandahåller tjänster för över 200 000 unika besökare varje månad, fick stora problem för en vecka sedan då en av deras servrar rasade ihop. Tack vare ett omfattande bidrag från Loopia har de möjlighet att omedelbart fortsätta sin verksamhet.

NetBSD.se är en ideell organisation som främjar öppen källkod och operativsystemen *BSD, med betoning på NetBSD. Organisationen tillhandahåller er rad tjänster via sin hemsida www.netbsd.se. NetBSD.se bygger på insatser från sina medlemmar och när en av de ålderstigna servrarna gick sönder i förra veckan så saknades det pengar för att ersätta den.

Loopia är sedan en lång tid tillbaka en av de främsta anhängarna till öppen källkod i Sverige. Tidigare i år var de den största bidragsgivaren till det öppna källkodsprojektet OpenBSD vid välgörenhetsgalan Slackaton. När de hörde om NetBSD.se och deras behov så ställde de omedelbart upp.

– Vi har haft stor nytta av öppen källkod i vår verksamhet. På samma sätt som vi vill göra det möjligt för alla att ha en egen hemsida och e-post så gör öppen källkod det möjligt för alla att använda och utveckla alternativ till kommersiella produkter, säger Loopias verksamhetschef Jonathan Sulo.

– Loopia förstår och brinner för öppen källkod på samma sätt som vi gör det. Vi är väldigt glada över att Loopia har engagerat sig i vår sak och vi kommer att fortsätta att hålla kontakten med Loopia inför eventuella framtida behov, säger NetBSD.se:s ordförande Fredrik Carlsson.

Webbhotellet Loopia etablerades 1999 av unga entreprenörer och intog snabbt positionen som Sveriges största webbhotell med över 100 000 domännamn. Framgångarna har till stor del berott på automatisering och innovationer såsom en unik kontrollpanel som byggts på det öppna källkodssystemet FreeBSD.

• webbhotell
  • hemsida
  • support
  • netbsd.se
  • netbsd
  • freebsd

NetBSD.se är en ideell organisation som arbetar för att främja öppen källkod (Open Source), främst operativsystemen BSD och NetBSD i Sverige. NetBSD.se grundades 2003 och tillhandahåller flera tjänster, bland annat pkgsrc.se som är NetBSD's paketsystem, arkiv.netbsd.se som är ett e-postarkiv för öppen källkodsmjukvaror och ports.openbsd.nu som är OpenBSD's paketsystem via hemsidan www.netbsd.se. Tjänsten har över 200 000 unika besökare i månaden.

Loopia AB är Sveriges största och snabbast växande webbhotell. Företaget är en del av Active 24, en ledande nätverksoberoende europeisk leverantör av Internettjänster med närvaro i 15 europeiska länder. Loopia siktar på att erbjuda både privatpersoner och företag de bästa lösningarna för hur de hanterar sina webbsidor och e-post; drift, serverutrymme, gratis telefonsupport och konkurrenskraftiga priser. Företaget har idag verksamhet i Sverige och i Serbien. Se även www.loopia.se