​Rekordmånga svenska domännamn registreras

Antalet nyregistrerade svenska domäner är det högsta på fem år. Under 2016 gjordes totalt 287 760 nya registreringar, en ökning med 8 procent från 2015, det visar statistik som webbhotellet Loopia sammanställt från IIS. Siffran är rekordhög och årets första månader fortsätter på samma starka trend.

– Det är glädjande att antalet nya svenska domännamn stiger. Det visar att allt fler, både privatpersoner och företagare, inser vikten av att synas på webben och öka sin närvaro online, säger Jimmie Eriksson, vd på Loopia.

Under 2016 registrerades 287 760 nya .se-domännamn, vilket är det högsta antalet på fem år. Inte sedan 2011, då siffran nådde över trehundratusen, har så många nyregistreringar gjorts.

År 2017 har börjat med samma starka utveckling som förra året. Från januari till februari 2017 ökade nyregistreringarna av .se-domäner med 973, motsvarande 4 procent. Jämfört med februari 2016 är ökningen hela 42 procent. Det gör februari 2017 till den tredje starkaste månaden av de senaste tolv månaderna.

– Att registrera domännamn är viktigt för att skydda företagsnamn, varumärken och idéer på internet. Det gör det också lättare för både nuvarande och nya kunder till företag att hitta nödvändig information samtidigt som det ger ett seriöst intryck och kan fungera som en effektiv säljkanal, säger Jimmie Eriksson.

Tipslista: Det här är viktigt att tänka på när du väljer domännamn

1. Välj ett domännamn som överensstämmer med ditt företagsnamn för att minska förvirring och enkelt hittas på webben.

2. Välj ett domännamn som är lätt att komma ihåg, uttalas så som det skrivs och inte är en förkortning.

3. Komplettera ditt domännamn med vanliga felskrivningar och stavfel (till exempel loopia.se och lopia.se) och med och utan specialtecken som till exempel å, ä, ö.