Förläng säsongen med vinterlöpning

Under en kall höst och en snötung vinter kan det ta emot att ge sig ut på en löprunda. I Löplabbet och Novus Opinions Löparbarometer 2011* svarar fyra av tio att de löptränade mindre under förra säsongens långa vinter, på grund av kyla och/eller halka. Men det finns flera bra anledningar till att trotsa vinterkylan och förlänga säsongen. Därför ger Löplabbet sina bästa tips för en säker och behaglig vinterlöpning.

Löplabbets undersökning Löparbarometern 2011 visar att två av tre av de som löptränar minst en gång i månaden fortsätter med löpning även under vintern, men att 37 procent väljer att bara springa inomhus på löpband.

– Det finns goda anledningar till att fortsätta hålla igång med löpning utomhus även under vintern. Under mörka tider är det lätt att bli trött och hängig, kanske beroende på rubbad dygnsrytm, eftersom den mänskliga kroppen är byggd för att vara aktiv när det är ljust och vila när det är mörkt. En utomhusrunda under en vinterdag är därför att rekommendera för att ta del av dagsljuset och få frisk luft, säger Tom Kellheim, VD för Löplabbet.

Förutom att vinterlöpning ökar välbefinnandet utgör den även en bra grund inför våren. Att springa i snö är en bra konditionshöjare utan att man behöver springa fort. Det är bra träning för musklerna och stabiliteten, men det är också roligt. Har man inte möjlighet att springa i dagsljus, men ändå känner för en utomhusrunda, kan en pannlampa vara att rekommendera – om man saknar tillgång till ett upplyst elljusspår eller promenadväg. Glöm heller inte reflexerna!

Anpassa utrustningen efter årstiden
Resultaten från Löparbarometern visar att majoriteten av de som löptränar under vintern inte använder sig av någon anpassad vinterutrustning annat än varmare kläder. Kvinnor är dock lite bättre än män på att använda lämplig utrustning, som till exempel broddar, under vintern. Nästan dubbelt så många kvinnor (13 procent) som män (7 procent) gör detta.

– Vid hala underlag som is och kraftigt packad snö är broddar eller dubbade skor att rekommendera för att undvika att halka. Ett annat tips är att springa med lätta steg och att korta ned löpstegen, men öka frekvensen. Vill man springa i snön finns det vattentäta skor för detta, men man kan även använda sina vanliga skor med extra varma strumpor i, säger Tom Kellheim, VD för Löplabbet.

Man bör klä sig varmare under vintern och skydda vissa utsatta delar på kroppen, som öron, hals, hand- och fotleder. Det är dock viktigt att inte klä på sig alltför mycket. Det är lättare att börja svettas om man bär för många lager och då går mycket energi åt till att temperera kroppen. Det är ingen fara att frysa de första 5-10 minuterna av löprundan innan man blir varm. Tänk på att kläder i funktionsmaterial leder undan svett och fukt och är bättre på att hålla kroppen torr och varm.

Om man har känsliga andningsvägar kan det vara en bra idé att använda en värmeväxlare, som tar tillvara på varm, fuktig utandningsluft och skyddar luftvägarna mot kyla när termometern börjar krypa ner mot -15 grader. Att andas genom näsan ger också luften chans att värmas upp, det kan vara bättre än att dra in kall luft direkt ner i lungorna genom munnen.

Löplabbets tips för vinterlöpning

• Tänk på klädseln och klä dig efter ”lager-på-lager principen”
  • Klä dig inte för varmt, för mycket kläder kan slösa energi
  • Använd kläder i funktionsmaterial som transporterar bort svett och håller dig torr och varm