Låt inte årets julklapp bli stående

Att välja rätt julklapp är inte alltid lätt och handen på hjärtat, alla har vi nog en gammal klapp i garderoben som aldrig har kommit till användning. Med de senaste årens löpartrend och deltagarrekord i populära lopp som DN Stockholm Halvmarathon och Asics Stockholm Marathon, borde ett par löparskor under granen vara en julklapp som inte riskerar att bli stående – ens under vinterhalvåret.

Enligt Löplabbet undersökning Löparbarometer 2011* löptränar fyra av tio svenskar mindre än vanligt under vintern och en tredjedel svarar att de inte springer alls. Visst kan det vara svårt att bli motiverad när termometern visar minusgrader, men med rätt utrustning är det lika skönt att ta en joggingtur på vintern som det är på våren. Löplabbet tipsar därför om utrustningen som gör vinterlöpningen mer behaglig och som passar perfekt som julklapp.

Vet man inte sedan tidigare vilket löpsteg man har rekommenderar Löplabbet ett besök i någon av våra butiker för att få hjälp med att testa ut ett par skor som passar ens individuella löpsteg. Med ett presentkort från Löplabbet är julklappen ändå säkrad, utan att riskera att köpa fel typ av sko.

Löplabbets tips på årets julklappar som inte blir stående:

Exempel på skor för vinterlöpning

Salomon Spikecross 3CS, dam och herr
Pris: 1 700 kr

Icebug med inbyggda dobbar
Pris: 1 700 kr

Exempel på Löparkläder avsedda för vinterlöpning

Långärmat underställ dam – Icebreaker
Pris: 600 kr

Långa varma tights herr – Salomon momentum II
Pris: 900 kr

Löparhandskar herr – Gore air III
Pris: 220 kr

Exempel på övrig utrustning

Broddar - Slipstopper
Pris: 150 kr

Värmeväxlare - Lungplus
Pris: 250 kr

För högupplösta bilder, se slutet av releasen.

Mer information finns på Löplabbets webshop: www.loplabbet.se/store

För ytterligare information vänligen kontakta:
Martina Kirs Lindblom, Marknadskoordinator Löplabbet

*) Löparbarometern 2011 har genomförts bland kvinnor och män i Sverige i åldern 16+, med ett representativt urval av den svenska befolkningen vad gäller kön, ålder och region. Undersökningen genomfördes under perioden 31 mars – 12 april 2011. Antal svar: 2 251 varav 666 personer utgör basen som löptränar minst 1 gång i månaden. Mer information om resultaten i Löparbarometern hittar du på följande länk.

• marathon
  • julklapp