Många svenska löpare för träningsdagbok

Efter sommarens ledighet är det ett utmärkt tillfälle att komma igång med löpningen. Ett bra sätt att hålla koll på sin utveckling är att föra löpardagbok över träningen. Enligt Löparbarometern 2012 är det vanligt med löpardagbok bland de som regelbundet springer. Tillsammans med Jogg.se, Sveriges största forum för löpare, tipsar Löplabbet om hur man kommer igång.

Resultaten från Löplabbets undersökning Löparbarometern 2012* visar att en fjärdedel av de svenskar som löptränar minst en gång i månaden för någon form av löpardagbok. Flest, 12 procent, använder sig av en dagbok på internet, medan åtta procent antecknar sina resultat på papper. Fem procent väljer att föra statistik i sin dator utan att koppla upp sig. Den vanligaste anledningen som löparna anger är att de vill hålla koll på sina resultat och följa sin utvecklingskurva.

Så kommer man igång
Som nybörjare är det bäst att börja föra dagbok redan från första joggingrundan, så att man direkt kan börja följa sin utvecklingskurva. Fyll i datum, sträcka och tid, samt egna kommentarer kring hur det kändes. Använder man en löpardagbok på någon av de plattformar som finns på nätet kan man välja att lägga dolda kommentarer om man inte vill att andra ska kunna läsa dem.

– När man börjar föra löpardagbok är det viktigt att vara ärlig mot sig själv och ta med de allra första passen, även om resultaten inte är så bra. Det gör att man direkt kan följa sina framsteg och gå tillbaka och se vilken effekt träningen haft, säger Krister Lindström på Jogg.se.

Upplägget för hur man för löpardagbok är detsamma för nybörjare som för mer vana löpare. Alla bör tänka långsiktigt med sin dagbok, även om man är motionär. Som nybörjare kan det även vara roligt att sätta upp ett mål med sin löpning för att få en sporra i träningen. Det kan vara enklare mål som att förbättra sin tid på joggingrundan eller att delta i ett lopp. Med en löpardagbok är det lättare att följa sina framsteg och korrigera träningen om det skulle behövas för att nå sitt mål.

Det är bra att fortsätta notera alla resultat och inte bara de träningstillfällen man är nöjd med. Har man en dålig dag kan det vara upplyftande att gå tillbaka till början och se hur långt man faktiskt kommit. För de mer erfarna löparna är en löpardagbok bra att ha om man skadar sig. Kanske finns det ett mönster i träningen som bidrar till en överansträngning? Är resultaten noga nedtecknade kan träningsupplägget ses över för att minska risken att skada sig igen.

– Det roligaste med en löpardagbok är att dela med sig av resultaten och att diskutera sitt träningsupplägg med andra. Att ge och få tips baserat på sina och andras erfarenheter är ett bra sätt att utveckla sin träning på. Så ta chansen att utnyttja den sociala delen som plattformar på nätet erbjuder och inspireras av att se hur dina vänner tränat för att sporra varandra, säger Krister Lindström.

Mer information om träningsdagböcker på nätet finns på:
www.jogg.se

www.funbeat.se

www.traningsguiden.se

För mer information kontakta:
Martina Kirs Lindblom, Marknadskoordinator
martina@loplabbet.se

*) Löparbarometern 2012 har genomförts av undersökningsföretaget Novus bland ett riksrepresentativt urval av den svenska allmänheten över 18 år. Undersökningen genomfördes i form av webbaserade intervjuer i Novus Sverige Panel, i slutet av februari 2012. Antal svar: 2000 varav 577 personer utgör basen som löptränar minst 1 gång i månaden.

• komma igång
  • jogg.se
  • löpardagbok
  • träningsdagbok

Om Löplabbet
1984 öppnade Löplabbet sin första butik på söder i Stockholm. Nu har Löplabbet 18 butiker från Malmö i söder till Umeå i norr, inklusive en webshop på www.loplabbet.se/store. Under 2011 omsatte företaget 170 mnkr inklusive moms. Alla som jobbar på Löplabbet är löparentusiaster och hängivna uppdraget att hitta rätt sko till varje fot. Löplabbet sätter alltid kunden i fokus och har legat i topp i tidningen Market och Daymakers butiksundersökning de senaste två åren. Besök www.loplabbet.se för mer information.

Tom Kellheim

Presskontakt VD