Nu har LosCristianos.se ett nytt utseende på hemsidan

Nu är hemsidan för LosCristianos.se uppdaterad i ett nytt utseende.

Nu har vi ändrat utseendet på hemsidan. Surfar du till LosCristianos.se så kan du får reda på hur man köper en bostad på Teneriffa. Vi hjälper dig hela vägen, kontakta mig för en visningsdag.

Hur går ett köp på Teneriffa till?

För det första, så är det bra att ha sin finansiering klar innan man går på visningar, då objekten ofta säljs relativt fort. Vi hjälper dig med NIE-nummer, bankkonto och även att byta abonnemang på el och vatten och allt pappersarbete, så egentligen det enda du behöver göra är att bestämma dig för ett objekt, så fixar vi resten (det är positivt om du har med dig inkomst-bevis för att öppna bankkontot, men det kan också göras i efterhand via mail)!

Kom ihåg att man bör räkna med runt 10% över priset för att betala skatt (6.5%) och för notarie och juridiska kostnader (runt 3.5% men det varierar, kan vara lite mer, kan vara lite mindre) då räknar vi på ett köp som landar över 100,000 euro. Köper man en lägenhet för mindre än 100,000 euro, så kan det bli upp till 12-13 % över priset i andra kostnader, det beror på att vissa avgifter är fasta.

Hur fungerar ett köp här på ön?

1. Man bestämmer sig för en bostad som är till salu.
  2. Man lägger bud och kommer överens med säljaren.
  3. En liten handpenning betalas (oftast 1000€)
  4. Reservations-avtalet skrivs och då betalas depositionen (10% av köpeskillingen minus den första betalningen). I detta avtal så fastställs tillträdesdatum samt betalningsplanen.
  5. Lagfarten skrivs.
  6. Grattis du har just köpt en lägenhet på Teneriffa.

Så går det till för att köpa en lägenhet på Teneriffa. Varmt välkommen med eventuella frågor.

Boka gärna en visningsdag med mig. När man är redo att köpa en lägenhet så måste man få chansen att titta på flera objekt för att kunna förstå marknaden och göra en trygg affär. Kontakta mig på mail, telefon eller fyll i formuläret ovan.