Oerlikon Leybold Vacuum Scandinavia blir fristående

Det tidigare dotterbolaget till Oerlikon Leybold Vacuum köps av den svenska VD:n.

Göteborg/Köln den 16:e november 2009. - Oerlikon Leybold Vacuum säljer sitt dotterbolag Oerlikon Leybold Vacuum Scandinavia AB till bolagets VD, en så kallad "Management buy-out". Avtalet gäller från och med den 31 oktober 2009. Koncernchefen för Oerlikon Leybold Vacuum, Dr. Andreas Widl, säger -Vi försöker ständigt hålla vår linje att effektivisera Oerlikon Leybold Vacuums affärsprocesser. Utifrån hur strukturen och storleken på den skandinaviska marknaden ser ut, så är detta en passande åtgärd eftersom rådande omständigheter gör att fokus för oss bör ligga på marknader i andra regioner med ännu snabbare tillväxt. Jag är övertygad om att vi med VD's köp av bolaget funnit den bästa lösningen för alla inblandade parter, och att den nya ledningen kommer att driva bolaget framgångsrikt även i fortsättningen.

Christer Bengtsson, Oerlikon Leybold Vacuum Scandinavias VD, förklarar att namnet på det nya bolaget "Low2High Vacuum" säger allt: Med den expertis och kundkännedom vi skaffat oss under nästan fem årtionden på den skandinaviska marknaden, kommer vi fortsätta att serva våra kunder med allt från låg- till högvakuum. Vi gynnas av en bra marknadsposition, och vi kommer utöka och utveckla befintliga affärer, men även nya marknader. Vi ser oss själva som ett välförankrat företag i regionen.

Leybold Vacuum startade på den skandinaviska marknaden 1962, först som Nordiska Heraeus AB, som sedan bytte namn till Leybold Heraeus AB. Christer Bengtsson började arbeta på företaget 1976, då som försäljare. Efter det att bolaget sålts till Degussa 1988, bytte bolaget namn igen, denna gången till Leybold AB. Christer har varit VD för bolaget sedan 2005, och var således med även vid den senaste namnändringen 2006 då bolaget blev Oerlikon Leybold Vacuum Scandinavia AB. I och med VD's köp av företaget blir Low2High Vacuum AB distributör för Oerlikon Leybold Vacuum och säkrar på så sätt smidiga leveranser av de välrenommerade vakuumprodukterna.

Low2High Vacuum kommer även fortsättningsvis erbjuda försäljning och service på den svenska och norska marknaden. Man kommer även ha nytta av erfarenheterna från en stor koncern, samt kunna utnyttja fördelarna av att ha full support från densamma. Det svenska bolaget har 11 dedikerade medarbetare som arbetar med att säkerställa framgången hos både befintliga och presumtiva kunder, när nu bolaget ger sig in i en ny era.

För ytterligare information, kontakta:

Low2High Vacuum AB
Tel +46 (0)31 68 84 78
christer.bengtsson@low2high.se
www.low2high.se

Oerlikon Leybold Vacuum GmbH
Phone: +49 (0) 221 347-1261
christina.steigler@oerlikon.com
www.oerlikon.com

Oerlikon Leybold Vacuum - en ledande leverantör av vakuumteknologi

Oerlikon Leybold Vacuum tillhandahåller ett brett utbud av avancerade vakuumlösningar för tillverknings- och analysprocesser, likväl som för forskningsvärlden. Divisionens kärnverksamhet kretsar kring utvecklingen av applikations- och kundspecifika system för att kunna uppnå vakuum och för att avlägsna produktionsgaser. Tillämpningsområden är halvledarindustrin, tunnfilm och datalagring, analysinstrument och traditionella industriprocesser.

• Kemikalieindustri

• vakuumteknologi