Stockholmarnas obetalda skulder växer under 2017

Under det tredje kvartalet 2017, hade Stockholmarna betalningsanmärkningar till ett värde av nära 12 miljarder kronor. Det är en ökning med 17 procent på ett år och motsvarar en tredjedel av hela Sveriges obetalda skulder. Det visar aktuell statistik från Lindorff.

I takt med att hushållens skulder växer, blir även summan av de skulder som förfaller utan betalning allt högre. Statistik från Lindorff visar att skuldbeloppen som ligger till grund för betalningsanmärkningar i Stockholms län är 11,7 miljarder kronor* under det tredje kvartalet 2017. Det är 17 procent högre jämfört med det samma period år 2016.

– Lånekarusellen snurrar fort och extra snabbt går det i Stockholm. Med högre inkomster finns det utrymme för högre lån och därmed en ökad risk att drabbas av betalningssvårigheter om ekonomin förändras, säger Erika Rönnquist Hoh, Sverigechef på Lindorff.

Även antalet nyregistrerade betalningsanmärkningar blir allt fler. 84 000 betalningsanmärkningar tillkom under tredje kvartalet, vilket kan jämföras med 74 000 samma period år 2016, en ökning motsvarande 13 procent.

I Stockholms län är det 100 000 personer som har en betalningsanmärkning under tredje kvartalet 2017. Det motsvarar 5,6 procent av alla invånare i länet, vilket är något under genomsnittet för hela riket på 5,8 procent.

Tre råd för hur du kan ta kontroll över dina skulder

• Ta tag i situationen, öppna alltid alla brev och ta reda på fakta om din ekonomiska situation. Att vara aktiv och vilja förbättra situationen är ett viktigt första steg mot att få en bättre ekonomi.
  • Har du många små skulder, gå igenom och prioritera så att du först betalar på lånen som har högst ränta.
  • Om du inte kan betala en räkning, ta alltid kontakt med avsändaren för att diskutera om ni kan hitta en lösning tillsammans.

Om Lindorffanalysen

Lindorffanalysen är en regelbunden analys av utvecklingen av på kreditmarknaden i Sverige, med fokus de svenska hushållens betalningsförmåga. Analysen baseras på data från Bisnode från första kvartalet 2015 till tredje kvartalet 2017.

*11,7 miljarder är summan av skulderna när betalningsanmärkningarna registrerades. Den totala skulden hos Kronofogden uppgår till mer, då ränta på innevarande  skulder läggs på kontinuerligt.

• betalningsanmärkningar
  • lindorff
  • svenskarnas skulder
  • privatekonomi

Lindorff är ledande på kredithanteringstjänster i Europa med en lång historia som går tillbaka till grundandet av företaget i Norge år 1898. Lindorff Sverige bildar tillsammans med Lindorff Danmark, Estland, Finland, Sverige och Intrum Justitia Norge en Nordisk koncern. Koncernen har 900 anställda fördelat över de fem länderna. Under 2016 var nettointäkterna på 189 MEUR.