Johan Lagerholm föreslås som ny LRF-ordförande i Södermanland

Torsdagen den 14 mars 2019 håller Lantbrukarnas Riksförbund (LRF) i Södermanland årsstämma för att diskutera förutsättningarna för länets lantbruksföretagare, men också för att välja ny regionordförande. Efter sex år slutar Margareta Malmquist som ordförande. Nu presenterar valberedningen sina förslag inför stämman.

Margareta Malmquist har varit sörmlandsböndernas ordförande i sex år och förtroendevald i regionstyrelsen i tio år. Till årets stämma kandiderar hon inte till omval och lämnar därmed uppdraget vidare till någon ny att ta över.

Till ny ordförande föreslår valberedningen växtodlingsrådgivaren och lantbrukaren Johan Lagerholm från Fyrö gård, Valla.

Valberedningen föreslår också ett nyval till regionstyrelsen; mjölkproducenten Sofie Hellberg, Övernäs, Gillberga.

I Södermanland har LRF 31 lokalavdelningar som väljer fullmäktige till regionstämman, det högst beslutande mötet på regional nivå. Den 14 mars får vi veta om stämman ställer sig bakom valberedningens förslag. Pressinbjudan till LRFs regionstämma kommer i början av mars.

För mer information och intervju:

Karin Ericson, sammankallande i valberedningen, 070-660 87 81

Margareta Malmquist, ordförande LRF Södermanland, 070-716 77 77