Örjan och Maria Lindahl driver Årets Lantbruksföretag i Sörmland

Örjan och Maria Lindahl på Ekeby Gård, Valla, driver Årets lantbruksföretag i Södermanland 2018. Utmärkelsen har alldeles nyligen delats ut av LRF Södermanlands ordförande Margareta Malmquist och Anna-Greta Lundh, VD för Länsförsäkringar i Södermanland, under Sörmlandsdagen den 5 oktober på Munktellmuséet i Eskilstuna.

Priset - ära, diplom och 5000 kronor - går till ett lantbruksföretag som visat prov på sin förmåga att driva ett professionellt och modernt jordbruk. Man ska vara företagsam, yrkesskicklig samt bra på att snabbt anpassa sig till utvecklingen och nya produktionsvillkor.

Motiveringen till Årets Lantbruksföretag 2018

”För sin entusiasm och strävan efter att ligga i framkant vad gäller både optimerad grisproduktion och odling tilldelas Örjan och Maria Lindahl utmärkelsen Årets Lantbruksföretag i Södermanland 2018. Paret har sedan de övertog företaget 1985, i flera omgångar vågat satsa och tänka nytt. Bland annat använder de idag N-sensor för att optimera odlingen, de har väl utbyggd och tilltagen gödsellagring med satellitbrunn för snabb och effektiv spridning av gödseln direkt ute på fälten. Paret arbetar tätt tillsammans med sina anställda för att trygga god djurhälsa, föda fram fler smågrisar samt öka sin effektivitet.”

Kontaktpersoner för mer information:
Margareta Malmquist, ordförande LRF Södermanland, 070-716 77 77 (deltar på det fortsatta programmet av Sörmlandsdagen fredag eftermiddag)
Therése Staffansson, verksamhetsutvecklare LRF Södermanland, 013-465 55 96

• årets lantbruksföretag