Omsorg och omtanke på O-Ringen när LRF pratar skogsbruk och bra mat

O-Ringen slår upp portarna till en av Sveriges största arrangemang. Här finns LRF på plats för att prata bra mat från svenska bönder men också skogsbruk. Mitt på mässområdet står montern som bemannas av lokalproducenter, odlare och uppfödare, som till vardags håller landskapen öppna och levande.

Under året gör LRF en storsatsning där vi lyfter fram mervärdet av att välja svensk mat och lokalproducerade råvaror. Med stöd av livsmedelsstrategin vill vi höja medvetenheten hos konsumenterna och även öka livsmedelsproduktionen här i Östergötland.

– Varje dag gör man en massa val, särskilt när man står i butiken och ska handla mat. Det som hamnar i kassen har en avgörande betydelse på hälsan och klimatet, säger Per Wendler som ser fram emot att träffa orienterare och prata bra mat från svenska gårdar.

O-Ringen har närmare 20 000 startande i sina lopp. Här möter vi många aktiva motionärer, engagerade och medvetna konsumenter där flera också är beslutsfattare i sina yrkesroller. Vi får möjlighet att samtala om kvalité, djuromsorg och värdet av att välja riktigt bra råvaror och klimatsmart mat.

LRF har bemannad monter under 7 dagar. Bland fladdrande beachflaggor har vi parkerat två traktorer; en tipp topp supermodern och en riktigt veteran. De får sällskap av två mindre tramptraktorer för barn så att de kan få provköra.

– Med satsningen på en nationell, regional och lokal livsmedelsstrategi - där vår matproduktion ska fördubblas till år 2030 - är bonde ett framtidsyrke, säger Per Wendler.

LRF passar på att slå ett slag för lokal matproduktion och matkultur. Med en speciellt framtagen karta bjuder vi under onsdagen, som är tävlingsfri dag, ut deltagarna till gårdar och besöksmål i regionen. Vi distribuerar även Östgöta mats tidskrift som lyfter fram den östgötska maten.

LRF bjuder även upp till aktiviteter i montern. På lördag och söndag eftermiddag finns vår kock Joakim Sundgren på plats. Vi kommer också duka upp en ostbricka med våra svenska klassiska hårdostar liksom lokalodlade bär och tomater.

På scenen i East Sweden Arena blir det två framträdanden:

– Vi har aldrig haft så hög tillväxt och produktion i den svenska skogen. Så skogen är viktig för oss alla: markägare, orienterare och Sverige som land. Det är en av våra viktigaste branscher där Norrköping utgör ett nav. Vi ser också skogen som en nyckel för ett fossilfritt och klimatsmart samhälle, Per Wendler.

I samtalet på fredagen den 26 juli lyfter LRF fram världens bästa lantbruk där omtanke och omsorg är ledorden för både konsumenter, djur och natur.

Välkomna!

Kontakta gärna: