Välkommen på prisutdelning till Årets nötköttsföretag i Örebro 2018

Pressmeddelande   •   Nov 13, 2018 11:53 CET

Erik Wigström och Emma Nilsson, Västra Göksvala gård i Fjugesta är
Årets nötköttsföretagare i Örebro län 2018

Idag får de utmärkelsen. Tid: 13 /11 kl 15:00.  Plats: Traktor Nord, Kårsta 1, Vingåker

Erik och Emma är två unga företagare och är därmed ett gott föredöme i branschen som visar att det som ung går att bygga upp ett lantbruksföretag. Gården som de köpte var en konkurshotad mjölkgård och genom kloka investeringar och noggrann produktionsuppföljning har de under fyra år byggt upp en framgångsrik och lönsam nötköttsproduktion.

Utmärkelsen Årets Nötköttsföretag delas årligen ut av Lantbrukarnas Riksförbund och Sveriges Nötköttsproducenter. Först på länsnivå, därefter nomineras vinnarna till titeln Årets nötköttsföretag i Sverige. Det nationella priset delas ut i mitten av november när Sveriges Nötköttsproducenter håller årsstämma i Eskilstuna.

En viktig del i ett framgångsrikt nötköttsföretag är produktionsuppföljningen. Därför uppmärksammas i år de företag som arbetar med mål och en kontinuerlig uppföljning av sin produktion på ett gynnsamt sätt.

Prisutdelningen sker i samband med årets nötträff i Vingåker där vi pratar om byggnationer, marknad och utveckling. Programmet inleds klockan 13:00 med Gårdsbesök på Kvarndammen Hereford där Henrik Widén har en mindre dikobesättning med avelsdjur av rasen Hereford i ett nytt stall med smarta lösningar.

Under eftermiddagen beskriver, Hans Larsson från HK Scan marknadsläget och Karin Andersson från Hushållningssällskapet ger tips för att minska foderspillet och optimera byggnaderna för nötkreatur.

Kontakt:

Lantbrukarnas Riksförbund (LRF) Ann-Sofie Andersson, 076-822 44 53.
Nötköttsproducenterna Örebro län: Ann-Sofie Hedberg, 070-740 09 18.
Årets nötköttsföretagare: Erik Wigström och Emma Nilsson, 070-606 62 15.

Kommentarer (0)

Kommentera