Välkommen på prisutdelning till Årets nötköttsföretag i Östergötland 2018

Krister Sildeborn, som driver Ekfarm AB, har utsetts till Årets Nötköttsföretag i Östergötland 2018. Utmärkelsen kommer att delas ut den 9 oktober hemma hos Krister på Ekeby Boställe utanför Boxholm. Efter prisutdelning visar Krister runt och berättar om företaget.

Utmärkelsen Årets Nötköttsföretag delas årligen ut av Lantbrukarnas Riksförbund och Sveriges Nötköttsproducenter. Först på länsnivå, därefter nomineras vinnarna till titeln Årets nötköttsföretag i Sverige. Det nationella priset delas ut i mitten av november när Sveriges Nötköttsproducenter håller årsstämma i Eskilstuna.

En viktig del i ett framgångsrikt nötköttsföretag är produktionsuppföljningen. Därför uppmärksammas i år de företag som arbetar med mål och en kontinuerlig uppföljning av sin produktion på ett gynnsamt sätt.

Motivering: ”Med lönsamhet i fokus driver Krister Sildeborn KRAV-certifierade Ekfarm AB. En dikobesättning om 45 moderdjur är grunden för gårdens nötköttsproduktion som kombineras med omfattande växtodling. Korna betar naturbetesmark och de egna kalvarna kompletteras med inköpta i gårdens slutuppfödning. Uppföljning och analys genomsyrar företagandet och produktionen, där noggranna foderstater och kontinuerlig vägning av djuren resulterar i fina slaktresultat och god lönsamhet. Krister är en mycket god förebild inom branschen genom sitt väl organiserade arbetssätt och sin förmåga att följa upp och utveckla produktionen.”

Välkommen till prisutdelningen!
Tid: Tisdagen den 9 oktober kl. 10.00
Plats: Ekeby Boställe, Boxholm
Möt: Pristagaren Krister Sildeborn och representanter från LRF Östergötland och Östra Nötköttsproducenterna.

Kontaktpersoner:
Sofia Persson, styrelseledamot LRF Östergötland, 070-205 06 61