Fredrik Backman blir ny vd för Ludvig & Co

Fredrik Backman blir ny vd för Ludvig & Co

Fredrik Backman, som under våren varit Kontorsrörelsechef, tar över rollen som vd från den 1 juli, då Rickard Westlund väljer att lämna vd-posten för att tillträda en ny tjänst i höst.

Ludvig & Co erbjuder helhetslösningar inom ekonomi, fastighetsförmedling, juridik, skatt och affärsrådgivning till småföretagare och har en stark lokal förankring med kontor på 130 orter över hela landet. Kontorsrörelsen består av cirka 120 chefer och 1 300 medarbetare.

- Det är i kontorsrörelsen, där våra rådgivare varje dag gör skillnad för våra kunder, som vår kraft finns. Att lämna över rodret till Fredrik som är Kontorsrörelsechef blir därmed ett naturligt steg för att skapa de bästa förutsättningar på vår resa mot att bli det bästa och ledande rådgivningsföretaget, säger Rickard Westlund.

Under Rickards ledning har Ludvig & Co haft stort fokus på att modernisera verksamheten för att växa och möta nya behov på marknaden. Företaget har även bytt namn och varumärke.

- Vi i styrelsen vill tacka Rickard för hans gedigna arbete och allt han har åstadkommit i Ludvig & Co på detta år som vd. Vi tycker det är tråkigt att han väljer att sluta men respekterar självfallet hans beslut. Vi är också mycket glada att Fredrik tackat ja till uppdraget som vd. Hans kompetens inom såväl ledarskap samt företagsutveckling kommer att vara betydande för Ludvig & Co. Vi har stort förtroende för Fredrik och att han kommer att fortsätta att driva bolagets utveckling i enlighet med vår långsiktiga plan. Därutöver har han en duktig och kompetent ledningsgrupp vilket gör att vi känner oss mycket trygga inför framtiden, säger Michael Halbye, styrelseordförande.

Fredrik kommer senast från rollen som vd för Intrum Sverige där han framgångsrikt lett företaget och utvecklat verksamheten väl inom alla områden.

- Jag ser fram emot att ta vid som vd och att fortsätta resan mot att bli det bästa och ledande rådgivningsföretaget för småföretagare. Ludvig & Co är ett företag med en stolt historia, gedigen kompetens och en stor bas med nöjda kunder. Det handlar både om att ta vara på allt bra som finns och samtidigt utveckla vårt sätt att arbeta för att skapa långsiktigt värde för våra kunder och tillväxt för företaget, säger Fredrik Backman, tillträdande vd.

Har du frågor vänligen kontakta:
Fredrik Backman, tillträdande vd Ludvig & Co
fredrik.backman@ludvig.se, 08-700 20 18
Anna Burlage Sjöberg, pressansvarig Ludvig & Co
anna.sjoberg@ludvig.se, 08-700 20 10

Ludvig & Co är Sveriges största redovisnings- och rådgivningsföretag med 70 000 kunder och 1 300 medarbetare på fler än 130 orter. Vi erbjuder branschspecifika tjänster inom ekonomi, fastighetsförmedling, juridik, skatt och affärsrådgivning som ger affärsnytta för småföretagare.