Lansering av Hästnäringens Företagscentrum – ett samarbete för att vässa hästföretagandets livskraft

Nu startas Hästnäringens Företagscentrum som ska erbjuda lättillgänglig och kostnadseffektiv utbildning och kompetensutveckling för aktiva och nystartade hästföretag i hela Sverige. Bakom satsningen står Hästnäringens Nationella Stiftelse (HNS) och LRF Häst, med LRF Konsult och Flyinge som genomförare och samarbetspartners.

Hästnäringens Företagscentrum omfattar digitala verktyg för kompetensutveckling (filmer, ljudböcker och podcasts), ekonomistyrningsprogram online samt ett antal korta utbildningar/dagskurser. Snart kommer även distansbaserade utbildningar via webben kunna erbjudas. Målsättningen är att företagscentret ska vara tillgängligt för alla i hela landet. Under april/maj kommer ett antal kurstillfällen erbjudas från Flyinge och senare under året även från andra platser.

HNS och LRF Häst i samverkan
HNS och LRF Häst har arbetat tillsammans länge för att på olika sätt stärka företagare i hästnäringen. Arbetet har nu nått fram till lanseringen av denna gemensamma satsning. Målet är att erbjuda kompetensutveckling för aktiva företagare, rådgivning för nystartade verksamheter samt högkvalitativt innehåll i de utbildningar som formar morgondagens hästföretagare.

– Hästnäringen omfattar många ambitiösa småföretagare där verksamheten har sin grund i ett brinnande hästintresse. Vi vill hjälpa dessa att även bli mer affärsmässiga genom att erbjuda utbildningar skräddarsydda för hästföretagare, säger Kees de Jong, HNS.

Uppdraget för LRF Häst är specifikt att jobba för fler professionella företag i hästnäringen med ökad lönsamhet och konkurrenskraft.

– Samarbetet kring ett gemensamt företagscentrum är ytterligare ett steg i att kunna förse både befintliga och blivande företagare i hästsektorn med efterfrågad kompetensutveckling. Det finns många viktiga frågor; hur man hittar sina kunder, företagets bärande idé och en stark finansiering är bara några, säger Erica Lindberg, LRF Häst.

LRF Konsult - Kompetensnätverk Häst
Hästnäringens Företagscentrum byggs upp med basen från Flyinge men kommer vara tillgängligt oavsett var i landet man befinner sig. Något som blir möjligt dels genom utveckling av distansverktyg samt via LRF Konsults kompetensnätverk häst som består av drygt 50 rådgivare och konsulter utspridda från Boden till Malmö.

– Det finns så mycket roligare saker man som hästföretagare kan göra än att lägga timtals på att öppna kuvert och i efterhand ta reda på hur bra företaget går. Samarbetet med HNS och LRF Häst kommer förenkla för många, säger Jimmy Larsson, segmentschef lantbruk, LRF Konsult.

För ytterligare information:

Kees de Jong, AO Hästnäringens Riksanläggningar HNS
E-post: kees.dejong@nshorse.se

Erica Lindberg, chef LRF Häst
E-post: erica.lindberg@lrf.se

Jimmy Larsson, segmentschef lantbruk, LRF Konsult
E-post: jimmy.larsson@lrfkonsult.se

Hästnäringens Nationella Stiftelse, HNS, är ett samverkansorgan inom svensk hästsektor. Speciellt intresse ägnas åt utbildning och avel och uppfödning. HNS har det övergripande ekonomiska och organisatoriska ansvaret för Hästnäringens Riksanläggningar Flyinge, Strömsholm och Wången. Andra verksamhetsområden är gemensamma frågor samt forskning och utveckling via Stiftelsen Hästforskning. HNS, Hästsportens Hus, 161 89 Stockholm, www.nshorse.se