Fascinerande trollsländor – invigning av ny fotoutställning på naturum

Under hösten kommer naturum Blekinge i Ronneby Brunnspark att visa en tillfällig utställning med foton på trollsländor. Det är naturfotografen Christer Bergendorff från Sölvesborg som ställer ut ett drygt 20-tal av sina detaljrika närbilder på trollsländor.

Fotoutställningen pågår från den 1 september till den 30 oktober.

Medierna är välkomna att delta vid invigningen torsdag den 1 september kl. 18.30 på naturum Blekinge.

Fotografen Christer Bergendorff kommer under invigningen att berätta om trollsländornas fascinerande liv samt visa fler foton på trollsländor än de som ställs ut.

De flesta fotona i utställningen är tagna tidiga morgnar här i Blekinge i trollsländornas naturliga miljö.

Trollsländor har fyra vingar och tillhör en av världens äldsta insektsordningar, ”bevingade insekter” som har funnit i cirka 300 miljoner år. De lever som larver i vattenmiljöer och vi kan ofta se dem flyga kring stränder och våtare marker under sommarhalvåret. I Sverige har man påträffat 64 arter av trollsländor.

Naturum Blekinge ligger i Ronneby Brunnspark och är ett informationscenter för frågor som rör Blekinges natur, kulturlandskap, miljö, besöksmål och friluftsliv. Naturum Blekinge har cirka 45 000 besökare per år och drivs av Länsstyrelsen i Blekinge. Mer information på www.naturumblekinge.se

För mer information kontakta Christer Bergendorff, naturfotograf, christer.bergendorff@telia.com 070-654 00 03 och Robert Ekholm, naturumföreståndare, robert.ekholm@lansstyrelsen.se 010-224 01 29

• Offentlig sektor

• utställning
  • christer bergendorff
  • naturum
  • länsstyrelsen
  • blekinge

• Blekinge

Länsstyrelsen är regeringens företrädare i länet och hanterar många olika frågor. Ingen annan myndighet har ett så brett arbetsområde. Vår vision är att vi ska bidra till att utveckla Blekinge på ett hållbart sätt.

Skeppsbrokajen 4
371 86 Karlskrona