Chad Vangaalen (US)

3 december - Göteborg, Pusterviksbaren/Woody West
4 december - Stockholm, Debaser Slussen

Den kanadensiske indie-konstnären Chad VanGaalen tillhör den nya spännande Sub Pop-generationen, som lyckas förena sin egen excentriska musikalitet med genialt tilltalande popmelodier och arrangemang. Likt många unga indiepop-singer/songwriters idag (Jens Lekman, Andrew Bird mm) begränsar sig inte VanGaalen till enkla sånger med gitarr utan bygger ihop sina popsymfonier genom klipp & klistra teknik på kammaren. Med hjälp av syntar, xylofoner, gitarrer, dragspel, trummaskiner och diverse hemgjorda instrument och förstärkare blir resultatet eget, intimt och genuint. Ljudbilden låter lo-fi, men magiskt förtrollande då enkelheten möter VanGaalens exprimentella ideer, lättillgängliga melodier och skört nakna falsettsång.

Efter 100-tals hemmainspelningar de sista tio åren och de lovande albumen "INFINIHEART" (som Sub Pop upptäckte) och "SKELLICONNECTION" så lyckas VanGaalen med sitt senaste alster "SOFT AIRPLANES" få ihop sitt främsta och mest fokuserade album hittills, trots att sångerna hamnar mellan allt från enkel indie-folkrock besatt vid döden till spektakulära elektroniska syntpopmelodier om vardagsbetraktelser.

Med en närmast skrämmande kreativitet hinner denne konstnärligt mångsidige supertalangen även vara uppskattad illustratör och tecknare som animerar sina egna omslag och videos, samt producera skivor (som vännerna i hyllade indiebandet Women) och videos åt andra. Att Chad VanGaalen ses som som ett av den kanadensiska indie-scenens (Arcade Fire, Feist, Wolf Parade, Broken Social Scene mm) största framtidslöften säger det mesta om denne unge herres kapacitet. Ryktet om enmansorkesters förträffliga begåvning sprids just nu över världen och bli inte förvånad om detta inom en snar framtid är den nya indie-generationens favoritartist.

HEMSIDA
www.myspace.com/chadvangaalen

BILJETTER
Stockholm.
KÖP BILJETT HÄR Biljetter säljs på www.luger.se/biljetter.
Biljetterna säljs även på Pet Sounds, Record Hunter och Sound Pollution.

Göteborg.
Pusterviksbiljetter: 031-13 06 80, www.pusterviksbiljetter.com, Ticnet 077-1707070 www.ticnet.se

PRESSKONTAKT
Elin Hedman, Border